به گزارش ایلام معلم؛دكتر علی غلامی پژوهشگر حوزه آموزش در مصاحبه با برنامه «گفتگوی اجتماعی» رادیو گفت و گو در مورد امتحانات نهایی دانش آموزان بیان كرد: عدالت اجتماعی و آموزشی براساس پایش دانش آموزان در سطح ملی صورت میگیرد. اما برای این پایش در مقاطع دهم و یازدهم تمام تمهیدات دیده نشده است. مقام معظم رهبری تاكید روی پرورش دانش آموزان در تراز انقلاب دارند اما امروز دانش آموزان پر از استرس در مدارس تربیت شوند.
وی افزود: آموزش توصیفی در آموزش و پرورش بسیار قوی بود و میتوان همین روند را در دوره دبیرستان نیز اجرایی كرد. اما زمانی كه دانش آموزان از فرآیند توصیفی وارد فرآیند امتحان میشوند، فرآیند توصیفی دوره ابتدایی ابتر میماند. لذا باید برای این فرآیند در دوره اول فكر شود. دانش آموزان از سال دهم برای آینده خود، آینده نگری میكنند. در این شرایط نا امیدی و سرخوردگی دانش آموزان چگونه قابل جبران است. لذا امتحان نهایی برای پایههای دهم و یازدهم ضرورتی ندارد.
در تمام كشورهای دنیا، نظام آموزشی هدفمند است و قطعا ارزشیابی آنها نیز هدفمند است.
این پژوهشگر حوزه آموزش تشریح كرد: امتحان نهایی باید یك فرآیند اجرایی داشته باشد تا نتیجه آن را بتوان به سیاستگذاران آموزشی ارائه داد. زمانی كه برنامه امتحان نهایی از یك ماه گذشته اعلام میشود، استرس در دانش آموزان و معلمان ایجاد میشود. اما با توجه به شهادت آیت الله رئیسی برنامهها تغییر كرد لذا مسئولان باید برای والدین شفاف سازی میكردند تا بازار شایعات گرم نشود و بتوان حداكثر بهره وری از دانش آموزان را داشت.
غلامی در مصاحبه با رادیو گفت و گو با تاكید بر استفاده از تجربیات موفق سایر كشورها در حوزه آموزش اذعان كرد: در حوزه آموزش، سرمایه انسانی خوبی داریم. اما در حوزه تطابق پذیری آموزش گاهی اوقات كج سلیقگی و بدسلیقگی ایجاد میشود كه لازم است در این حوزه افراد خوش سلیقه گرد هم آمده و دیدگاهها و ساحتهای آموزش و پرورش را تببین نمایند.
امروز آهنگ حركت آموزش در همه مدارس كشور یكسان نیست و قطعا در مدارس تهران، كیفی تر است. عدم انطباق پذیری آموزش، نیاز جامعه و نیاز جهانی ۳ رأس مثلث است كه اگر توجهی به آن نشود، آموزش دچار بی نظمی و فروپاشی ذهنی میشود و به آموزش لطمه خواهد زد.
وی همچنین خاطرنشان كرد: باید برای سال آینده نقطه نظرات و میزان رضایتمندی دانش آموزان سنجیده شود و براساس نیاز جامعه آموزش صورت گیرد.
مدیران نیز باید بصیرت كافی را داشته باشند تا بتوانند همه اركان مدرسه را مدیریت كنند. لذا سكان مدرسه باید در دست كسانی باشد كه مدیریت بدانند. هر مدرسهای كه مدیریت قوی داشته، خروجی آن نیز بسیار مطلوب بوده است. اسناد بالادستی بسیار زیبا و كامل نوشته شده و باید در فضای اجرا نیز به كار گرفته شود.
این پژوهشگر در پایان از اختصاص بالاترین هزینهها برای آموزش در تمام كشورهای مترقی دنیا سخن گفت.
ثبت دیدگاه