تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : admin
حوزه : آموزش و پرورش
شماره : 2750
تاریخ : ۲۰ دی, ۱۳۹۷ :: ۴:۳۰
با حضور مدیران ارشد ورزش دانش‌‌آموزی پس از انقلاب اسلامی برگزار شد بازخوانی دستاوردهای ۴۰ساله انقلاب در ورزش دانش‌آموزی/ از تعریف جایگاه معلم ورزش تا احیای معاونت تربیت‌بدنی نشست بازخوانی دستاوردهای چهل ساله انقلاب در حوزه ورزش دانش‌‌آموزی با حضور مدیران ارشد ادوار پس از انقلاب اسلامی برگزار شد.

[quote]نشست بازخوانی دستاوردهای چهل ساله انقلاب در حوزه ورزش دانش‌‌آموزی با حضور مدیران ارشد ادوار پس از انقلاب اسلامی برگزار شد.[/quote]

به گزارش ایلام معلم ؛ به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، بازخوانی دستاوردهای چهل ساله انقلاب شکوهمند اسلامی در حوزه تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش پرورش با حضور مدیران ارشد ادوار پس از انقلاب اسلامی در سالن کوثر اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

علی‌محمد مرتضوی که مدرس تربیت‌بدنی در سالیان گذشته بود و سال ۷۶ بازنشسته شدند در این مراسم اظهار کرد: در زمان وزارت شهید رجایی، مرحوم حاج مصطفی داودی مدیرکل تربیت‌بدنی و بنده کارشناس مسؤول تربیت بدنی بودم؛ تقاضای مرحوم داودی این بود که معلم ورزش برای دوره ابتدایی پیش‌بینی شود اما شهید رجایی موافقت نکرد.

وی ادامه داد: با مرحوم داودی فکری کردیم و ز استاد بذرکار دعوت کردیم و یک هفته روی یک کلاس دانش‌آموزان ابتدایی کار شد بعد از آن، از شهید رجایی دعوت کردیم که بازی دوره دبستان را ببیند.

مرتضوی افزود: شهید رجایی بازی معلم با دانش‌آموزان را دید و گفت «اگر اینطور معلم ورزش داشته باشید، در مقطع دبستان هیچ معلمی به جز معلم ورزش نمی‌خواهیم چون همه درس‌ها در این بازی بود» و همانجا در دفتر نوشتند که ۲۵۰۰ معلم ورزش برای تهران تربیت کنید.

وی با بیان اینکه با کمک دوستان و با استفاده از اساتید دانشگاه، حدود ۸۰۰ دختر و پسر دیپلم گرفتند و ۴۲۰ ساعت در دانشگاه شریف آموزش ورزش مدارس دیدند و در مدارس ابتدایی مشغول به کار شدند، گفت: امیدوارم مجددا فرصتی فراهم شود تا برای مدارس ابتدایی معلم ورزش متخصص تربیت کنیم زیرا اگر ورزش در مدارس ابتدایی درست شود باقی کار درست خواهد شد.

* پیش‌بینی لباس فرم برای معلمان ورزش/ پیگیری سختی کار معلمان ورزش

رضا عموزاده خلیلی مدیرکل تربیت‌بدنی آموزش و پرورش در سال‌های ۶۹ تا ۷۳ گفت: به محض که منصوب شدم گفتم که چه کنیم که اتفاق تازه در مدارس بیفتد و از قدیم یادگرفته بودیم که زنگ ورزش مهم‌ترین بخش کار است اما در بدنه اجرا جز چند بخشنامه کار دیگری صورت نگرفته بود.

وی ادامه داد: بهترین و موثرترین کار این است که جایگاه معلم ورزش را تعریف کنیم و به مردم بشناسانیم و ۳ کار را انجام دادیم؛ اولین کار این بود به همه معلمان یک کرنومتر بدهیم که دست معلمان ورزش باشد.

عموزاده خلیلی افزود: کار دوم تقدیر از تک‌تک معلمان ورزش بود و بعد پیگیری برای اختصاص سختی کار برای معلمان ورزش بود؛  ابتدا وزارتخانه مخالفت کرد اما در نهایت ۱۵ درصد درخواست ما برای سختی کار به ۱۰ درصد رسید و همچنین پیش‌بینی لباس فرم و کفش ورزشی برای معلمان ورزش بود.

* تلاش برای اثبات حقانیت تربیت‌بدنی مستقل در دوره‌های مدرسه

مصطفی قنادها مدیرکل تربیت بدنی آموزش و پرورش در سال‌های ۷۴ تا ۷۶ و معاون تربیت‌بدنی در سال‌های ۸۴ و ۸۵ اظهار کرد: از جمله اقدامات اثبات حقانیت تربیت‌بدنی مستقل در دوره‌های مدرسه و تلاش برای بازآفرینی تربیت‌بدنی در آموزش و پرورش بود.

*  تصویب اساسنامه باشگاه‌های ورزش دانش‌آموزی 

محمدرضا پهلوان مدیرکل تربیت‌بدنی آموزش و پرورش در سال‌های ۷۶ تا ۷۸ گفت: مشکل اصلی تربیت‌بدنی در آن زمان، وابستگی به معاونت پرورشی بود و از این نظر ورزش دچار خسران می‌شد.

وی ادامه داد: در آن زمان معاون پرورشی وقت، مخالفت شدیدی با ارتقای ورزش می‌کرد اما پیگیری کردیم و شرایط ارتقای تشکیلاتی فراهم شد و مصوب شد که معاون تربیت‌بدنی ایجاد شود اما معاون پرورشی وقت شدیداً مخالفت کرد و دو اداره کل ایجاد شد.

پهلوان افزود: در آن زمان بنده تمکین نکردم و نپذیرفتن اما این مسیری شد که بعداً معاونت تربیت‌بدنی در آموزش و پرورش ایجاد شد.

وی به پیگیری برای تنظیم و تصویب اساسنامه باشگاه‌های ورزش دانش‌آموزی و ورزش قهرمانی اشاره کرد و گفت: معتقدم اگر ورزش کشور بخواهد در ورزش قهرمانی با هزینه‌ای بسیار کمتر موفق شود، راه آن توجه به ورزش دانش‌آموزی است.

*  اعزام دانش‌‌آموزان به مسابقات ورزشی خارج از کشور احیا شد

غلامرضا کمانه مدیرکل اسبق تربیت‌بدنی آموزش و پرورش و رئیس اسبق فدراسیون ورزش دانش‌آموزی در سال‌های ۸۶ تا ۸۸ بیان کرد: در آن زمان تفاهم‌نامه‌ای با تمام فدراسیون‌ها امضاء شد و جوشش و استعدادیابی در مدارس صورت گرفت.

وی با بیان اینکه بدترین کار استعدیابی، نخبه‌یابی است، افزود: ۳ هزار رشته ورزشی داریم و بالاخره هر بچه در یک رشته استعداد دارد و نباید با نخبه‌یابی، بقیه سرخورده شوند.

کمانه با تأکید بر اینکه درس تربیت‌بدنی درس خلاق است، ادامه داد: از دیگر برنامه‌ها حرکات اصلاحی بود که اقدامات خوبی در این راستا انجام شد.

وی با بیان اینکه در این دوره اعزام دانش‌‌آموزان به مسابقات ورزشی خارج از کشور احیا شد، گفت: امیدوارم این همدلی همیشگی باشد و هر نقدی که داریم در مجرای خودش انجام شود.

* جذب ۵ هزار معلم ورزش در مدارس

منوچهر بهمنی مدیرکل تربیت‌بدنی آموزش و پرورش و رئیس اسبق فدراسیون ورزش دانش‌‌آموزی در سال‌های ۸۸ تا ۹۱ گفت: هیچوقت علاقه به کار اجرایی نداشتم و افتخار می‌کنم از بنیانگذاران مرکز تربیت معلم شهید چمران کشور بودم.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم مجلس مشورتی و شورای فکر راهبردی از تمام دست‌اندرکاران قدیم و جدید حداقل هر ۶ ماه یکبار برگزار شود تا راه رفته را دوباره نرویم.

بهمنی اضافه کرد: در آن زمان فعالیت بنده مجوز جذب ۵ هزار معلم ورزش برای مدارس اخذ شد و  مصوب شد در برنامه ششم در بند ۳۸، ۵ درصد به ورزش دانش‌‌آموزی اختصاص یابد که رقم ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان شد؛ همچنین مصوب شد در سفرهای استانی ۱۰۰۰ سالن و ۴۰۰ استخر ایجاد شود.

وی ادامه داد: در آن زمان ۱۲ برنامه را عملیاتی کردیم تا معلم ورزش ماندگار شود و همچنین تصویب کردیم معلم ورزش برای ارتقاء ۲ آزمون علمی و عملی را بگذراند.

مهین فرهادی‌زاد مدیرکل تربیت‌بدنی خواهران در سال‌های ۷۸ تا ۸۳ اظهار کرد: سال‌های خدمتم در تربیت‌بدنی، سال‌های اصلی زندگی‌ام بوده است؛ باید از کلاس تربیت‌بدنی در آموزش و پرورش حمایت کنیم و معلمان ورزش را مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: اگر الان دختران ما در ورزش مشارکت ویژه دارند و به موفقیت های زیادی رسیده اند با تلاش معلمان تربیت بدنی بوده است.

*  دستاوردهای چهل‌ساله ورزش دانش‌‌آموزی در سراسر کشور گفته شود

کیومرث هاشمی قائم‌مقام اسبق وزیر در حوزه تربیت‌بدنی و معاون اسبق تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش در سال‌های ۸۸ تا ۹۲ گفت: همه در دوره‌ها می‌آیند و زحمت می‌کشند اما باید برای نسل آینده بازگو کنیم.

وی ادامه داد: وظیفه است دستاوردهای تربیت‌بدنی آموزش و پرورش از طریق معلمان ورزش به دانش‌‌آموزان منتقل شود.

هاشمی با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران، افزود: به برکت نظام و انقلاب در این جایگاه قرار گرفتیم و فرصت خدمت پیدا کردیم و خدمات باید گفته شود؛ به کوری چشم دشمنان، جشن چهل سالگی را با اقتدار و شکوه برگزار می‌کنیم.

وی تصریح کرد: می‌توانیم نهضتی را تا دهه فجر راه بیندازیم و دستاوردهای چهل‌ساله ورزش دانش‌‌آموزی در سراسر کشور گفته شود.

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ۵ هزار معلم شهید در جامعه ورزش، گفت: شهید ابراهیم هادی که اکنون الگو برای خیلی از دانش‌آموزان است، معلم ورزش بوده است.

وی با بیان اینکه زمانی که به آموزش و پرورش آمدم معاونت تربیت‌بدنی نبود و بنده به عنوان قائم‌مقام آمدم، افزود: فعالیت‌هایی در ۳ بخش ساختار، نیروی انسانی و افزایش اماکن و فضای ورزشی انجام شد.

هاشمی ادامه داد: در دوره فعالیت بنده، معاونت تربیت‌بدنی احیاء شد و در ادارات کل نیز معاون تربیت‌بدنی منصوب شد؛ همچنین در آن زمان میزبانی مسابقات بین‌المللی در فوتبال و والیبال را داشتیم.

* ایجاد باشگاه ورزش دانش‌آموزی 

حسن‌زاده مدیرکل تربیت‌بدنی آموزش و پرورش در سال‌های ۷۸ تا ۸۰ گفت: در آن زمان تلاش کردیم آسیب‌شناسی درستی از ورزش دانش‌آموزی داشته باشیم.

وی ادامه داد: بعد از آن وارد نظام برنامه‌‌ریزی درسی شدیم و در آن سال شکل گرفت و باشگاه ورزش دانش‌آموزی و افزایش ساعات ورزش از ۲ به ۳ ساعت تصویب شد.

حسن‌زاده با بیان اینکه متأسفانه در وضعیت مطلوب نیستیم، افزود: هنوز هم ورزش دانش‌آموزی درگیر مسائل و مشکلات مقدماتی هستیم و هنوز آسیب‌های جدی در ورزش کشور وجود دارد و ورزش مدارس را به کنج برده‌اند.

* تعداد معلمان تربیت‌بدنی ۶۰ برابر شده است

مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در این مراسم خطاب به مدیران ادوار گذشته تربیت‌بدنی آموزش و پرورش، اظهار کرد: مطالعه اجمالی کردم و سعی کردم از دستاوردهای شما استفاده کنم کنم و اگر اتفاقی در این دوره افتاده است، دستاورد تاریخ ۴۰ ساله ورزش دانش‌آموزی است و محصول کار تیمی ملی است.

وی با اشاره به فعالیت ۳۳ هزار معلم ورزش و ۷۲۰ کارشناس مسؤول تربیت‌بدنی در استان‌ها گفت: تعداد سال‌های ورزشی ما در ۵۰ سال گذشته به ۱۵۰ عدد نمی‌رسید امروز ۳۰۸۰ سالن در مجموعه ورزشی پی‌ریزی شده است.

حمیدی با بیان اینکه تعداد معلمان تربیت‌بدنی ۶۰ برابر شده است، افزود: در ابتدای انقلاب ۵۰۰ معلم ورزش داشتیم و اکنون ۵۰۰ معلم تربیت بدنی دارای دکترا و دانشجوی دکترا داریم و تمام معلمان ورزش دارای مدرک لیسانس، فوق لیسانس یا دکترا هستند و معلم ورزش دارای دیپلم نداریم.

وی با اشاره به کیفیت‌بخشی و تخصصی شدن ورزش دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: اولین کاری که کردیم این بود که سعی کردیم روی منابع تمرکز داشته باشیم؛ ردیف تربیت‌بدنی دوباره احیا و مستقل شد و ردیف استخدامی ۳۵۰ میلیارد تومانی برای ورزش داریم و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی در دست سازمان نوسازی مدارس داریم.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در حوزه نیروی انسانی تلاش کردیم که در بین معاونین در مدرسه، معاون تربیت‌بدنی داشته باشیم؛ امروز معاون پرورشی و فرهنگی تبدیل عنوان پیدا کردند و معاون پرورشی و تربیت‌بدنی شدند که ۴۰ هزار نفر هستند و با تغییر شرح وظیفه به جمع یگان تربیت‌بدنی در مدارس اضافه شدند؛ دبیر تربیت‌بدنی، درس تربیتی را ارائه می‌دهد و معاون پرورشی و تربیت‌بدنی مسؤول فوق برنامه است.

وی با بیان اینکه بر اساس سند تحول، فعالیت‌های‌مان را مدرسه محور کردیم، افزود: المپیاد درون مدرسه‌ای، حیاط پویا، کانون‌های درون مدرسه‌ای در این راستا بوده است؛ مثلا امروز ۴.۵ میلیون دانش‌آموز در المپیادهای درون مدرسه‌ای شرکت می‌کنند.

حمیدی تصریح کرد: امروز مدیران کل آموزش و پرورش، ورزشی شدند یعنی گرایش به ورزش دارند و اگر عملکرد مدیران گذشته ورزش نبود، این اتفاق نمی‌افتد.

وی به ساختار جدید آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: خوشبختانه هم سازمان امور اداری و استخدامی کشور و هم وزارتخانه با ماندن معاونت‌های آموزش و پرورش موافقت کردند و هر ۶ معاونت ماند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در این ۵ سال، برنامه درسی دوره متوسطه دوم مورد بازنگری قرار گرفت و به ساعت ورزش اضافه شد، گفت: امروز برنامه‌های زیرنظام‌های سند تحول رنگ و بوی ورزشی گرفته است.

وی با بیان اینکه جایگاه معلم تربیت‌بدنی در مدارس افزایش یافته است، گفت: در حوزه تجهیزات ۳۳ میلیارد تومان وسایل ورزشی خریداری شد و به تمام استان‌ها اعزام شد.

© 2019 تمام حقوق این سایت برای ایــــــــلام معلـــــــــم محفوظ می باشد.