چنبره حلقههای قدرت بر آموزش و پرورش استان ! مدیرکل آموزش و پرورش استان به فکر نوسازی ساختار باشد. ایلام معلم| جوامع مختلف هرکدام دارای ویژگیهای منحصر به فرد خود می باشند به گونهای که این ویژگیها ساختارها و بنیانهای ویژهای به وجود می آورند. ساختارها و بنیانهای نظام مند به گونهای در کنار هم چیده شده اند که هرکدام با هماهنگی و توازن خاصی بقای خود را تضمین میکنند؛ اینگونه ساختارها درواقع مانند اجزای هماهنگ بدن انسان کار میکنند. ساختارهای هماهنگ بدون استثنا دارای یک ویژگی خاصی هستند و آن این است که وجود عوامل نامتوازن و ناموزون را که بقای خود سازمان و سیستم را تهدید میکنند، را برنمیتابند و در صدد حذف آن بر می آیند. نگاهی گذرا به وضعیت حاکم بر آموزش و پرورش استان ایلام نکات جالبی از این قبیل را به ذهن متبادر می سازد. نکاتی که هرچند دارای ضریب شفافیت کمی بوده، اما بازهم از گسترهی دید نگاههای تیزبین دلسوزان آموزش و پرورش مغفول نمانده است. مدتهای مدیدی است که آموزش و پرورش استان در تسخیر و تحت چنبرهی نوع خاصی از حلقههای قدرت گرفتار آمده است به گونهای که در نگاه بیرونی، این اداره کل فاقد پویایی و نشاط لازم می باشد. و در نهایت این فقدان تحرک موجب کِسلی مجموعههای پایین دست خواهد شد. نگاه تحلیلی به مسائل، حوادث و حواشی چند ماه اخیر تا به اکنونِ اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام، زنجیرهای از اشتباهات فراوان، مشاورههای غلط، اقدامات منفی، فعالیتهای حاشیه زا و انتصابات نارضایتیپرور و بعضا مخاطرهآمیز را نمایان می کند. هویدا شدن این حجم از سوءمدیریت در راس آن اداره کل شاید ناشی از نگاههای قدرتطلبانه در سطوح دیگری از این مجموعه باشد. اگر بخواهیم اقدامات مجموعههای قدرت طلب را کیفیت سنجی کنیم شاید قاعدتا چیزی جز تسلسلی از نمرات منفی نخواهیم یافت. اما چرا و چگونه نهادی که باید حتی دربرابر تکانهها و تغییرات سیاسی جامعه، روند ثابت و رو به رشد خود را حفظ نماید، این چنین در محاصرهی حلقهها، گروهها و انجمنهای خاصی گرفتار آمده است که اقدامات آنان تیشهای به تن و ریشهای درخت سالخوردهی آموزش و پرورش استان است. نمود واضح این اقدامات منفی را میتوان در انتصابات و تغییرات جستجو کرد. قابل توجه مدیرکل آموزش و پرورش استان شرح وقایع جز به جز آموزش و پرورش استان در حوصلهی این متن نیست، و چیزی که خواندید صرفا شرحی گذرا و نگاهی ذرهبینی بر آنچه که آموزش و پرورش گرفتار آن است، می باشد. با کنار رفتن شخصی همچون رضا زینی وند مقدم که مدت کوتاهی بر صندلی مدیر کلی نشسته بود و باعث حواشی و حوادث مختلفی در آموزش و پرورش استان شده بود، نگاهها به سمت امیر مهردادی مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان دوخته شد. قاعدتا نوسازی و بهسازی منابع و سرمایهها و نیز ساختارهای درونی آموزش و پرورش استان از وظایف اصلی یک مدیرکل می باشد. ساختارهایی که با حواشی و انتصابات غلط دوران مدیرکل قبلی دچار آسیب هایی شده بود. چیزی که مدیرکل جدید الانتصاب آموزش و پرورش استان باید بدان توجه کند این است: ۱) استقلال در رای و تصمیمگیری ۲) عدم باجدهی به گروهها و انجمنهای قدرت طلب ۳) دور راندن افراد به اصطلاح نفوذی و توجه به اینکه چه کسی یا کسانی برای چه منافعی به وی مشورت می دهند ۴) استفاده از ظرفیت نخبگان و دانشگاهیان و صاحب نظران تعلیم و تربیت در استان ۵) توجه به معیشت و مطالبات فرهنگیان استان مانند: مسکن فرهنگیان، حق ازدواج و فوت، حق التدریس شاغلین، حق الزحمهی امتحانات و ... ۶) نگاه ویژه به مسئلهی اضافه کاری نیروهای شاغل در ادارات که مضاف بر عدم پرداخت چندین ماه از آن در سالهای گذشته قریب به ۹ ماه است که در سال جاری نیز پرداخت نشده است. ۷) برگرداندن آرامش به بدنهی اداره کل و قاطعیت در انجام امور و فعالیتها و .... اگر بخواهیم مضاف بر آنچه که گفته شد راهکارهای دیگری نیز ارائه دهیم شاید تا ساعتها مشغول نوشتن باشیم، اما وضعیت آموزش و پرورش استان میطلبد که ابتدای امر از موارد واضحِ ناقص برای اصطلاح امور شروع کرد. شاید به جرات بتوان گفت که چشم امید تمامی فرهنگیان استان به راس آن اداره کل می باشد تا با اقدامات مثبت و درخور آب رفته از جوی را به مسیر برگرداند. انتهای پیام/ 20 درصد مدارس کشور قدیمی و نیازمند بازسازی و مقاوم سازی تکلیف معلمان ماده ۲۸ که در "آزمون اصلح" قبول نشوند چه میشود؟