به گزارش ایلام معلم به نقل از ایلام رسانه؛ در تاریخ ۱ تیرماه ۱۴۰۳، وزارت آموزش و پرورش بههمراه سایر استانها اقدام به برگزاری آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و سمپاد کرد. در این میان، دانشآموزان بسیاری از حاشیه شهر ایلام و شهرستانهای تابعه، که از قضا معدلهای بالایی داشتند، به امید راهیابی به مدارس دولتی در این آزمونها شرکت کردند.
با این حال، در این میان تعدادی از دانشآموزان با اختلاف اندکی از ورود به این مدارس جا ماندند و امید داشتند که در اعلام تکمیل ظرفیت برای ثبتنام در مدارس دولتی، اسامی آنها اعلام خواهد شد. اما در کمال ناباوری، بعد از چندین مرحله تأخیر، در نهایت اسامی کسانی در این تکمیل ظرفیت اعلام شد که بهنظر میرسید امتیازات لازم برای ثبتنام در این مدارس (خصوصاً مدارس نمونه دولتی دخترانه) را کسب نکرده بودند. این موضوع موجب بهوجود آمدن احساس بیعدالتی و اجحاف در حق دانشآموزانی شد که مستحق ثبتنام بودند.
خواست شفافسازی از آموزش و پرورش استان ایلام
در پی این موضوع، گروهی از دانشآموزان معترض به روند تکمیل ظرفیت مدارس دولتی (دخترانه) خواهان شفافسازی در این زمینه هستند. آنها بر این باورند که باید لیست اسامی دانشآموزان تکمیل ظرفیت به دقت بررسی شده و ابهامات موجود رفع گردد، تا دانشآموزانی که از نظر علمی و شایستگی مستعدتر هستند، در این مدارس پذیرفته شوند.
این موضوع هنگامی پیچیدهتر شد که برخی از معترضان، روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه برای پیگیری وضعیت خود به اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام مراجعه کردند. با این حال، در کمال ناباوری، هیچکدام از مسئولان حاضر به پاسخگویی نبودند و تنها یکدیگر را به ارجاع میدادند. نکته قابل توجه این بود که مدیرکل آموزش و پرورش، روابط عمومی، بازرسی، نماینده ایثارگران و حتی شاهدان نیز برای ارائه پاسخ در دسترس نبودند.
بیپاسخی و عدم شفافیت
این بیپاسخی و عدم شفافیت در مدیریت آموزش و پرورش استان ایلام موجب افزایش نگرانیها و نارضایتیها در میان والدین و دانشآموزان شده است. بسیاری از آنها معتقدند که شفافسازی در این موضوع میتواند به رفع ابهامات و اصلاح روندهای ثبتنام کمک کند و از بروز هرگونه بیعدالتی در آینده جلوگیری کند.
ضرورت پیگیری حقوقی و رسانهای
در این شرایط، رسانهها و فعالان اجتماعی از مسئولان آموزش و پرورش ایلام خواستهاند که فوراً نسبت به شفافسازی و ارائه توضیحات کامل در این زمینه اقدام کنند. همچنین، تأکید شده است که مسئولان باید پاسخگوی این بیعدالتیها بوده و فرایند پذیرش دانشآموزان را به گونهای اصلاح کنند که شایستهسالاری در اولویت قرار گیرد.
بهنظر میرسد که در صورت عدم پیگیری جدی، این موضوع به یک بحران جدی برای آموزش و پرورش استان ایلام تبدیل خواهد شد که پیامدهای منفی زیادی خواهد داشت.
ثبت دیدگاه