حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Monday, 11 December , 2023 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1755 تعداد نوشته های امروز : 0×
  • 1

  • 21 اردیبهشت 1401 - 17:28
    شناسه : 927

    به گزارش ایلام معلم؛در راستای سلسله گفتگوهای حامد گنجی کارشناس روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام با معلمان نمونه این استان که به مرحله کشوری طرح شناسایی و معرفی جلوه های ویژه معلمی در زیست بوم جدید راه یافته اند، این بار ” نبیه سبزپور” از فرهنگیان استان که به مرحله کشوری […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    به گزارش ایلام معلم؛در راستای سلسله گفتگوهای حامد گنجی کارشناس روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام با معلمان نمونه این استان که به مرحله کشوری طرح شناسایی و معرفی جلوه های ویژه معلمی در زیست بوم جدید راه یافته اند، این بار ” نبیه سبزپور” از فرهنگیان استان که به مرحله کشوری طرح مذکور راه یافته است. گفتگویی را با کارشناس این اداره انجام داد که مشروح آن را در زیر خواهید خواند.

    *خودتان را معرفی کنید و شرح مختصری از سوابق کاری خود را بگویید:

    نبیه سبزپور هستم متولد اردیبهشت ۱۳۵۶ شهرستان بدره استان ایلام ۲۷ سال سابقه‌ی خدمت (۲ سال تربیت معلم ۲۵ سال سابقه تجربی)، کارشناسی آموزش ابتدایی دارم و هم اکنون در دبستان نرگس بدره به تدریس در پایه اول مشغول به خدمت می باشم. کار خودم را با تحصیل در دانشگاه تربیت معلم (حضرت رقیه سابق) امام جعفرصادق (ع) کنونی شروع کردم بعد از آن در روستاهای شهرستان آبدانان به مدت سه سال تدریس کردم و یک سال هم در شهریارکرج تهران تدریس داشتم و بعد هم به مدت ۸ سال در پست مدیریت در دبستان خدیجه کبری شهرک ولیعصر بدره فعالیت داشتم. در پایه های دوم سوم و پنجم هم ۵ سال درس دادم و یک سال هم درکانون فرهنگی تربیتی به عنوان کارشناس فرهنگی کارکردم و الان هم به مدت ۱۱سال هست در پایه اول دبستان تدریس می کنم. در جشنواره ها و مسابقات زیادی شرکت کردم و مقام‌های کشوری، استانی و منطقه ای زیادی را هم دارم.

    * چه چیزی باعث می شود انگیزه تدریس داشته باشید و با قدرت و انرژی سر کلاس بروید؟

    درست است که حقوق ما معلمها نسبت به زحمتمان کم است، درست است که آنطورکه باید از لحاظ مالی تامین نمی شویم ولی عشق و علاقه به تدریس عشق و علاقه به بچه های معصوم و ازهمه مهم تر وجدان کاری باعث شده با انگیزه به کارم ادامه دهم و هیچوقت از کارم زده و خسته نشوم و روز به روز علاقه ام بیشتر و بیشتر شود. همین که وجدانم آسوده باشد برایمان کافیست وقتی بچه ها بعد از سالها من را می بینند و با ذوق و علاقه من را بغل می کنند و الان در شغل هایی مثل معلمی، پرستاری، پزشکی و… مشغول به کار هستند از همه چیز برایم باارزش تراست و لذت معنوی آن با هیج لذت مادی و مالی قابل قیاس نیست.

    *در سال های تدریس خود چه اتفاقی برای دانش آموزانتان رخ داده که شما را بیشتر درگیر تدریس کرده است؟

    دانش آموزان تفاوت های فردی دارند و ما همه جور دانش آموز در کلاسمان داریم بعضی دیرآموز هستند بعضی مشکل مالی دارند، بعضی مشکل عاطفی دارند، بعضی مشکل اخلاقی و رفتاری دارند و بعضی هم مشکل جسمی فیزیکی. ما باید بلد باشیم با هردانش آموز چطور رفتارکنیم. برای دانش آموزان دیرآموز کلاس تقویتی برگزار می کنم و البته بدون دریافت مبلغی وجه نقد از اولیا و فقط برای رضای خدا در این دو سال و اندی که کرونا بوده برای دانش آموزان ضعیف گروه تقویتی جدا تشکیل دادم و خارج ازکلاس درسی و در روزهای تعطیل پنجشنبه و جمعه برایشان فیلم تدریس ویژه برای توجیه اولیا و بچه ها ارسال کردم و بعد هم تک تک فیلمها و تکالیف ارسالی از طرف اولیا را بررسی کردم و بازخورد مناسب به آنها دادم تا مشکلات درسی شان برطرف شود. برای کسانی که دسترسی به تبلت وگوشی نداشتند درسنامه تهیه کردم و به درب خانه هایشان ارسال کردم. با هزینه‌ی خودم بارها شده که برای دانش آموزان ضعیف مالی نوشت افزار و… تهیه کردم تا کمبود در کلاس حس نکنند و به درس و مدرسه علاقمند شوند. به دانش آموزانی که فرزند طلاق بودند مشاوره رایگان دادم و لحظه به لحظه پیگیر زندگی اجتماعی شان بوده ام تا مثل بقیه بچه ها به درس و مدرسه علاقمند شده و به زندگی امیدوار باشند. معلمی فقط آموزش صرف نیست باید به تمامی جوانب رفتاری اخلاقی عاطفی دانش آموز توجه شود.

    *برای کسانی که میخواهند تازه معلم شوند چه توصیه ای دارید؟

    به آنها توصیه می کنم که اگر به شغل معلمی علاقه ندارید این شغل را انتخاب نکنید چون اگر علاقه نداشته باشند هم خوشان زجر میکشند و هم دانش آموزانشان و تدریسشان هیچ نتیجه ای ندارد کلاس درس برای معلم بدون علاقه و انگیزه مثل زندان خواهد بود و بچه ها زندانی در چهار دیواری کلاس درس اند. توصیه ی دوم بنده به آنها این است که به دوران تحصیل در دانشگاه خودشان اکتفا نکنند و لحظه به لحظه دنبال یادگیری و آموزش باشند و خودشان را به روز کنند و از روشهای نوین تدریس استفاده کنند. روش های سنتی و سخنرانی هیچ ارزشی ندارد با این روشهای قدیمی هم خودشان خسته و زده می شوند و هم بچه ها. با روشهای جدید تدریس یادگیری مطالب خیلی راحت خواهد بود و خود معلم هم اصلا اذیت نمی شود. درست است که تولید محتوا وقت گیر و زمان بر هست ولی ارزش دارد و یادگیری با انیمیشن و روش‌های جدید عمیق تر و راحت تر خواهد بود. خلاصه اینکه اگر به معلمی به عنوان شغل می نگرند آن را رها کنند چون معلمی شغل نیست به عنوان منبع درآمد به آن نگاه نکنند معلمی عشق است هنر است. اگر عاشقی بیا وگرنه رهایش کن و نکته ی آخراینکه دراین سال‌های کرونا معلمان ثابت کردندکه جهادگر و ایثارگر آموزشی هستند. آنها شب و روز با یک گوشی شخصی و با هزینه ی شخصی تولید محتوا کردند و از بچه و خانواده ی خود غافل شدند تا بچه های کلاسشان از یادگیری عقب نیوفتند. چشمان تک تک معلمان دراین مدت کم سو و ضعیف شد. خانواده های معلمان در این مدت خیلی اذیت شدند. هرلحظه که نگاه می کردند یا معلم در خانه در حال تولید محتوا بوده یا در حال تدریس بوده یا در حال تصحیح کردن بوده تفریح و استراحت برای کل خانواده ی معلمان تعطیل شده باید قدرشان را دانست و به دستان تک تک آنها بوسه زد.

    *صحبت پایانی اگر دارید بفرمایید:

    به نظر بنده تمامی معلمان نمونه هستند و باید در جایگاه واقعی خودشان قراربگیرند. باید به آنها توجه ویژه شود و جایگاه و منزلت اجتماعی شان حفظ شود. معلم نباید به خاطر اینکه زندگی اش اداره شود و مشکلات مالی اش را حل کند مسافرکشی کند. نباید دغدغه ی مالی داشته باشد. باید اینقدر فکر و روح و روانش آرام و آسوده باشد در شیفت مخالف و ایام فراغتش به مطالعه و یادگیری خودش بپردازد. برای پیشرفت هر کشور باید جایگاه و منزلت اجتماعی معلمان آن کشور اصلاح شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.