حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 7 October , 2022 ساعت تعداد کل نوشته ها : 2052 تعداد نوشته های امروز : 24×
13 فروردین 1401 - 13:25
شناسه : 914

علی طبیعت شناس – کارشناس ارشدبرنامه ریزی درسی؛بخشی از فرآیند آموزش حضوری در مدرسه برنامه ی درسی پنهان آن است.تاثیر این برنامه در محیطهای آموزشی نه فقط در کسب حقایق علمی بلکه در فرهنگ علم آموزی موثر است و اخلاق اجتماعی دانش آموزان را شکل میدهد وآن ها را سطحی از فراشناخت می رساند و […]

ارسال توسط :
پ
پ

علی طبیعت شناس – کارشناس ارشدبرنامه ریزی درسی؛بخشی از فرآیند آموزش حضوری در مدرسه برنامه ی درسی پنهان آن است.تاثیر این برنامه در محیطهای آموزشی نه فقط در کسب حقایق علمی بلکه در فرهنگ علم آموزی موثر است و اخلاق اجتماعی دانش آموزان را شکل میدهد وآن ها را سطحی از فراشناخت می رساند و هوش هیجانی دانش آموزان را وادار به تکاپو می کند این لایه ی پنهان در برگیرنده هنجارها، ارزشها و تمایلاتی است که از طریق آنها دانش آموزان پاداشها و تنبیه های مدرسه را تجربه میکنند و بر جنبه های گوناگون آموزشی وتربیتی دانش آموزان تاثیرگذار می گذارد.
برنامه ی درسی پنهان تاثیرگذارتر وعمیق تر از برنامه ی درسی آشکار است.مدرسه بیشتراز آنچه ادعا می شود به دانش آموزان می آموزاند زیرا فقط برنامه های صریح قابل ارزیابی هستند و دیده می شوند غافل از اینکه محیط آموزشی بخودی خود براثر تعامل فراگیران باهمدیگر و تحت تاثیر اخلاق و رفتار ونگرش هایی که ناشی از حضور دانش آموز در مدرسه است باید مورد توجه قرار گیرد.
عواملی كه جزء برنامه درسي نيست و از ديد و مشاهده ي برنامه ريزان و دست اندركاران تعليم و تربيت نيز پنهان است، در فكر، عواطف، رفتار و شخصيت فراگيران اثر مي گذارند و در اغلب موارد مؤثر از برنامه ي درسي پيش بيني شده عمل مي نمايند. مانند: قوانين و مقررات مدرسه، جو اجتماعي مدرسه، تعامل دانش آموز و معلم، جو عاطفي كلاس، قضاوت هاي معلمان و علايق و نيازهاي فراگيران.
از تأثير برنامه ی درسی پنهان تفكر به نگرش ها و گرايش هایی است که در فراگير شكل مي گيرند و در در واقع برنامه ي درسي پنهان از راهبردهاي فراگير در عبور موفقيت آميز از موانع برنامه ي درسي رسمي يا طرح ريزي شده به سمت بخشي از فرآيند آموزشي مدرسه است كه به سادگي قابل درك نيست اما بخشي از آن چه را كه فراگرفته مي شود، تشكيل مي دهد. در مدرسه بسياري از چيزها آموخته مي شود كه به محتواي درس هيچ ارتباطي ندارد و به دانش آموزان نقش زندگي مي آموزد، به آن ها مي آموزد كه موقعيت خود را تشخيص دهند و يا آن را بسازند.

پیش بینی اتفاقات آینده ورفتاردیگران پیش بینی موفقیت در اجتماع و رفتار صحيح و آداب اجتماعي ،بهبودروابط عمومي ،آینده نگری،اعتمادبه نفس وکاهش استرس از جمله مواردی است که دانش آموزان درسطح برنامه ی پنهان درسیو باحضور در مدرسه به آن دست پیدا می کنند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.