بحران‌های تربیتی در مدارس؛ ضرورت بازنگری در نظام حمایت از معلمان
  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۴ ساعت: 15:04
  • شناسه : 827
    4
    یادداشت؛ درس گذشت، قطعاً از معلمان صادر می‌شود، اما رسالت نهاد آموزش، نه صرفاً تشویق این گذشت، بلکه ایجاد ساختاری شفاف، بازدارنده و حمایتگر است که در آن، معلم بداند در صورت بروز هرگونه تهدید، پشتوانه‌ای قوی و پاسخگو دارد.
    ارسال توسط : نویسنده : سیدآرمین حسینی

    سیدآرمین حسینی – فعال رسانه‌ای؛حادثه مسمومیت چند معلم در یکی از مدارس استان ایلام، جدا از اینکه به‌طور نگران‌کننده‌ای امنیت روانی و جسمی معلمان را زیر سؤال برد، بار دیگر نیاز به بازخوانی ساختار تربیتی و انضباطی در مدارس را برجسته کرد. هرچند در ظاهر، ماجرا با «عذرخواهی» دانش‌آموزان و «دلجویی» مسئولان پایان یافته است، اما در واقع، آنچه باقی مانده، زخمی عمیق بر پیکره‌ی شأن حرفه‌ای معلم و نشانه‌ای از خلأهای جدی در نظام تربیتی ماست.

    واکنش رسمی و زبانی که از سوی روابط عمومی آموزش و پرورش به کار گرفته شد، اگر نگوییم تعجب‌برانگیز، دست‌کم نگران‌کننده است.
    تقلیل یک اقدام پرخطر و با پیامدهای جدی به واژه‌ای به‌ظاهر بی‌آزار چون «شیطنت»، نه‌تنها از بار مسئولیت حادثه نمی‌کاهد، بلکه سطح دغدغه‌مندی نهادهای مسئول در برابر سلامت معلمان را زیر سؤال می‌برد. در قاموس تربیت حرفه‌ای، «شیطنت» را نمی‌توان مترادف «آسیب جسمی» و «تعرض به حریم حرفه‌ای» دانست؛ چنین تعابیری، نه تنها آسیب را پنهان می‌کنند، بلکه بذر بی‌اعتمادی میان معلم و نهاد حامی او را نیز می‌کارند.

    مسئله فراتر از یک حادثه‌ی موردی است. باید از خود بپرسیم: چه نظام نظارتی و تربیتی‌ای در مدارس ما حاکم است که چنین اتفاقی در آن ممکن می‌شود؟ چه سیستم حمایتی‌ای برای معلمانی تعریف شده که حتی در مواجهه با تهدید سلامت، باید خودشان بار اخلاقی و اجتماعی ماجرا را هم به دوش بکشند؟

    در اغلب نظام‌های آموزشی پیشرو، معلم، نه‌تنها عنصر کلیدی بلکه مرز قرمز اخلاقی و حرفه‌ای نهاد تعلیم و تربیت است. هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند انتظار شکوفایی از نظام آموزشی‌اش داشته باشد، اگر در زمان بحران، جایگاه معلم را با واژه‌هایی مبهم و بی‌خاصیت تقلیل دهد و مسئولیت را در دلجویی خلاصه کند.

    درس گذشت، قطعاً از معلمان صادر می‌شود، اما رسالت نهاد آموزش، نه صرفاً تشویق این گذشت، بلکه ایجاد ساختاری شفاف، بازدارنده و حمایتگر است که در آن، معلم بداند در صورت بروز هرگونه تهدید، پشتوانه‌ای قوی و پاسخگو دارد.

    اکنون زمان آن رسیده که مسئولان، واژه‌ها را با مسئولیت‌های واقعی جایگزین کنند، و به جای تفسیرهای تخفیف‌دهنده، با تصمیم‌های مؤثر و سیاست‌گذاری‌های پیشگیرانه، از تکرار چنین وقایعی جلوگیری نمایند. نهاد تعلیم و تربیت، اگر قرار است پایدار و مؤثر باشد، باید نخست در حفاظت از ستون‌های خود ـ معلمان ـ استوار عمل کند.

     

    بیشتر بخوانید: ” مسمومیت سه معلم ایلامی با موادی نامشخص

    بیشتر بخوانید: ” وقتی تربیت به بیراهه می‌رود؛ تلخی یک چای مسموم

    بیشتر بخوانید: ” علت حادثه شیطنت بوده / حال معلمان مساعد است

    بیشتر بخوانید: ” حادثه‌ای نگران‌کننده و پاسخی ناامیدکننده “

    بیشتر بخوانید: ” دلجویی مدیر کل آموزش و پرورش استان از معلمان دچار مسمومیت شده/ معلمان با پذیرش عذرخواهی دانش آموزان یک بار دیگر درس گذشت و بخشش را برای شاگردان خود تدریس کردند “

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.