سیدآرمین حسینی، با روی کار آمدن دولت سیزدهم، زمینه برای تغییر مدیران ارشد، میانی و سطح پایین دولت فراهم گشته و با انتصاب استانداران، تیم اجرایی دولت در استانها در حال تجربه کردن تغییر و تحولاتی اساسی است.
همانگونه که میدانید آموزش و پرورش یکی از مهمترین نهادهایی است که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، قطعا این نهاد کارکرد های مختلفی برای تربیت و پرورش فرزندان این مرز و بوم دارد. و قطعا انتظارات از این دستگاه سرمایه ساز به حدی بالا است که بارها و بارها مورد توجه ویژهی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و همچنین رهبرمعظم انقلاب و نائب برحق امام زمان (عج) یعنی حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی) بوده است. بنابراین نمیتوان از اهمیت آموزش و پرورش چشم پوشید.
اما کار جایی خراب می شود که در ۸ سال دولت روحانی که عملا کشور در زمینههای مختلف شاهد افتضاحات و خرابکاریهای مدیریتی در دولت بود، آموزش و پرورش نیز از سیل ویرانگر این افتضاحات در امان نمانده و به طرز گستردهای تضعیف شده است. قطعا مدیریت فشل و ناکارآمد برخی از مسئولان اصلاحطلب در بدنهی دولت روحانی بالاخص وزارت آموزش و پرورش که در این افتضاحات نقش عمده ای داشته اند غیر قابل چشم پوشی است. اما با روی کار آمدن دولت حجت الاسلام و المسلیمن رئیسی امید ها بار دیگر زنده شد و نگاه ها به سمت مدیریت اجرایی کشور و به تبع آن دستگاه تعلیم و تربیت تغییر کرد.
از وظایف اصلی استانداران در استانهای این است که علاوه بر انتصاب مدیران کل ستادی در استانداری و همچنین فرمانداران شهرستانها، انتصاب مدیران کل سایر دستگاهها را نیز در نظر داشته باشند و وزرا نیز می بایست برای انتصاب مدیران کل زیرمجموعههای مرتبط با خود، با استانداران هماهنگی های لازم را به عمل آورند تا ارتباط بخش های اصلی و جزیی در درون دولت به بهترین نحو خود شکل پذیرد. اعمال نظر استانداران، نمایندگان مجلس و حتی جریانهای سیاسی در این گونه انتصاب ها بسیار حائز است و نباید از آن چشم پوشید.
آموزش و پرورش استان ایلام نیز از قطار تغییر و تحولات در سطوح عالی مدیریتی خود به دور نمانده و چند صباحی دیگر مدیرکل فعلی آموزش و پرورش استان ایلام جای خود را به شخص دیگری خواهد داد. قاعدتا حق تغییر مدیران پایین دست برای وزیر آموزش و پرورش و حتی استاندار پذیرفته و منطقی است و کسی نمیتواند به آن خللی وارد کند چراکه برای پویایی هرچه بیشتر نظام تعلیم و تربیت این قبیل تحولات بسیار مورد نیاز می باشند.
نکتهای که شاید به جرات بتوان گفت همگان به آن اذعان داشته و بر آن اتفاق نظر دارند این است که مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان علاوه بر داشتن شایستگیها و رزومهی لازم و متناسب، می بایست به یکسری از مسائلی که از آنها میتوان به عنوان نظام مسائل و دغدغه های آموزش و پرورش استان ایلام یاد کرد، توجه ویژه داشته باشد. چراکه اینگونه مسائل و دغدغهها درواقع ملاکی برای ازریابی و سنجش عملکرد مدیران کل و روسای ادارات آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق می باشند.
نظام مسائل و دغدغههای اصلی فرهنگیان در برههی کنونی کشور بسیار زیاد بوده و شاید بتوان اغلب آنها را در مسائل مالی و اقتصادی جای داد. اما مسائل دیگری نیز هستند که پرداختن به آنها در واقع بیان درد دل فرهنگیان استان می باشد.
آموزش و پرورش استان ایلام خصوصا در چند سال اخیر دچار بیماری مهلکی به نام عدم شایستهسالاری شده است به گونهای که افراد نالایق و فاقد شایستگی لازم بر مسند برخی از پستهای حساس و مهم و نیز بعضی از ادارات آموزش و پرورش شهرستان و مناطق تکیه زده اند. وجود اینگونه افراد به نوعی سم مهلکی برای آموزش و پرورش استان می باشد که اثرات سوء آن بر بدنهی اصلی آموزش و پرورش یعنی فرهنگیان و دانش آموزان وارد می شود.
متاسفانه وجود این گونه افراد دلیلی بر وجود مدیران کل نالایق نیز می باشد به گونهای که مدیران کل قبلی با اشتباهات فراوان و حواشیای که به وجود آوردند زمینهی روی کار آمدن برخی افراد فاقد شایستگی لازم را فراهم کردند.
اگر بخواهیم نگاهی به گذشته بیندازیم به راحتی میتوانیم اثرات اینگونه حواشی منفی را در بدنهی ادارات آموزش و پرورش ببینیم. برای مثال انتصاب فردی غیر بومی در آستانهی بازنشستگی به عنوان رئیس آموزش و پرورش منطقه موسیان و عدم توجه به فرهنگیان موسیان برای این منظور از جملهی این قبیل حواشی بود که به نوعی یک دهن کجی آشکار به مفهوم شایستهسالاری و همچنین فرهنگیان آموزش و پرورش موسیان بود، لازم به ذکر است شخصی که به سمت ریاست اداره آموزش و پرورش منطقه موسیان منصوب شد خود نیز بعدا حواشی مختلفی در زمینهی اتلاف سرمایههای آموزش و پرورش موسیان به وجود آورد که در همین رسانه به آن پرداخته شد.
مثال دیگر از همین حواشی که در واقع به نوعی آبروریزی برای آموزش و پرورش استان تبدیل شد، ماجرای انتصاب رئیس آموزش و پرورش شهرستان ملکشاهی بود، در واقع آن ماجرا به حدی شنیع و وقیح بود که هر فرهنگی با فهمیدن آن از مدیریت وقت آموزش و پرورش استان منزجر خواهد شد. ایجاد حاشیهای که منجر به نوعی درگیری در آن زمان شد شاکلهی اصلی آن ماجرا را تشکیل می دهد که آن حاشیه و ماجرا به نوعی رفع و رجوع شده و قائله خوابید.
ماجرای دیگر که باز هم از دست پخت مدیران نالایق آموزش و پرورش استان بود ماجرای انتصاب فردی به سمت ریاست آموزش و پرورش یکی از شهرستانهای حوزه جنوب بود، ماجرایی که خود نیز با حواشی مختلفی حین و پس از آن همراه بود. این ماجرا نیز توسط مدیریت وقت آموزش و پرورش استان به حدی بد و نامانوس انجام شد که علاوه بر خارج کردن آن اداره از ریل ثبات و عدم حاشیه، حتی فرصت تهیهی بنر برای جلسهی تودیع و معارفه ریاست آموزش و پرورش مذکور را سلب کرد. گفتنی است در این مورد نیز حواشیای پس از انتصاب آن مدیر جدید به وجود آمد که از جملهی آن میتوان به ایجاد حاشیه در انتصاب مدیران مدارس و اعتراضات برخی از آنان اشاره کرد.
چیزی که برای همگان واضح بوده این است که از این قبیل حواشی در سطح ادارات آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق بسیار فراوان است و به گونهای که برخی از مدیران تاکنون چندین سال است در مسند ریاست ادارهای جا خوش کرده اما نه تنها کارایی لازم نداشته اند بلکه ادارهی تحت مدیریت آنان نیز وضعیت چندان مناسبی نیز ندارد(در آینده بیشتر دربارهی این مورد خواهیم نوشت).
نظام مسائل و دغدغههای فرهنگیان استان ایلام تنها محدود به مقابله افراد ناکارآمد نمی شود بلکه معیشت و اقتصاد، مسکن فرهنگیان، شنیده شدن صدای انتقادات و خواستههای آنان، جوانگرایی، پاسخگویی و تعامل مسئولین با آنان و … نیز از اولویتهای اصلی آنان می باشد که شرح هرکدام از آنان در حوصلهی این متن نیست و در آینده دربارهی هرکدام از این موارد مطالب بیشتری را به رشتهی تحریر در خواهیم آورد. اما در این برهه از وضعیت استان، جلوگیری از انتصاب افراد نالایق و بیرون راندن معاونان و مدیران و روسایی که فاقد شایستگی لازم برای تصدی پست های حساس خود هستند می بایست در اولویت اصلی مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان ایلام قرار بگیرد.
پایگاه خبری ایلام معلم به عنوان بزرگترین رسانهی مجازی فرهنگیان استان ایلام و رسانهای که همیشه دغدغههای فرهنگیان را بیان کرده و در ریز و درشت مسائل آموزش و پرورش استان چه به عنوان منتقد و مطالبه گر و چه به عنوان حامی تحولات مثبت در کنار فرهنگیان و مسئولین آموزش و پرورش استان بوده است با چشمی تیزبینتر تحولات را رصد کرده و ضمن آرزوی موفقیت برای امیر مهردادی مدیرکل فعلی آموزش و پرورش که دیگر پایان کار وی به عنوان سکان دار تعلیم و تربیت استان نزدیک است، پیشاپیش انتصاب مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان ایلام که فردی برخواسته از بطن جامعه و از دغدغه مندان جامعهی فرهنگیان بوده و دارای سوابق و رزومههای مختلفی نیز می باشد را تبریک می گوید.
قطعا ایجاد تغییر و تحولات مثبت و به وجود آوردن نشاط در بدنهی مدیریتی آموزش و پرورش استان و نیز شهرستان ها و مناطق، انتظاری ابتدایی و مقدماتی از مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان ایلام بوده و به عنوان آزمونی برای سنجش عملکرد وی در نظر گرفته خواهد شد. امیدواریم در دولت جدید شاهد مدیریت جدید و بهتری در آموزش و پرورش استان باشیم
ثبت دیدگاه