سال های سال است که آموزش و پرورش موسیان با مشکلات عدیدهای دست و پنجه نرم کرده است، مشکلاتی که ریز و درشت آن، آسیب زیادی میتواند به روند تربیتی و تحصیلی دانش آموزان و نیز آرامش معلمان وارد کند. اگر بخواهیم فهرستی از مشکلات این اداره را در جنبههای مختلف ارائه دهیم، شاید دیدن انتهای آن لیست کاری دشوار باشد!
پراکندگی جمعیتی و جغرافیایی دانش آموزان و مدارس تحت نظر این اداره، مدیریت مدارس و اداره را با چالش های مختلفی روبهرو میکند. چالش هایی که با وجود، آمدن و رفتن دولت ها گاها ثابت بوده و آثار آن ها در پیکرهی مدارس دیده می شود.
ادارهی آموزش و پرورش موسیان تقریبا دارای ۶۰ مدرسه است که به جز تعداد معدودی از آن ها که در شهر می باشند؛ اکثرا در روستاهای آن منطقه جای داده شده اند. اگر بخواهیم نگاهی کلی به آنها بیندازیم درخواهیم یافت که از مشکلات فیزیکی و فرسودگی فضا گرفته تا نبود امکانات و تجهیزات مختلف و …کار مدارس را با مشکل مواجه میکند.
اما میتوان در اینجا چند سوال ساده پرسید: ریشهی این مسائل و مشکلات کجاست؟ آیا این مشکلات قابل برطرف شدن است؟ توانایی این اداره برای حل این مشکلات چقدر است؟
با نگاهی به وضعیت تغییر و تحولات این اداره در چند سال اخیر به راحتی میتوان دریافت که مدیران ارشد آموزش و پرورش استان در گذشته نگاهی بسیار سطح پایین به این اداره داشته اند، گواه این مدعا را میتوان در انتصابِ اشتباه رئیس این اداره عنوان کرد. گماردن شخصی که مدت کمی به بازنشستگیاش باقی مانده و بومی این منطقه نبوده از جمله افتضاحات زینی وند مقدم مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان ایلام در امر انتصابات روسای ادارات است؛ انتصاباتی که علی رغم عدم وجود شایستگی در افراد جدیدالانتصاب با حواشی مختلفی همراه بوده است.
قاعدتا مشکلات قابل برطرف شدن هستند، اما توانایی ادارات و مدیران برای حل آن ها را میتوان مورد نقد و بررسی قرار داد. با نگاهی دقیق تر به آموزش و پرورش موسیان و با توجه به اخبار واصله به این پایگاه خبری، اخیرا مطلع شده ایم که با وجود مسائل و مشکلات عدیدهای که مدارس موسیان و دشت عباس دارند و فشار بسیار زیادی که به فرهنگیان این منطقه در سر کلاس درس به خاطر گرمای هوا و نبود امکانات و تجهیزات مانند امکانات سرمایشی مناسب، وارد می شود، رئیس اداره آموزش و پرورش موسیان اقدام به تعویض کَف اتاق و رنگ آمیزی اتاق ریاست خود نموده است. حال مسئله این است که این امر به خودی خود نمیتواند بد باشد، اما چیزی که بیشتر در چشم می آید این است که آیا رئیس غیر بومی اداره آموزش و پرورش موسیان از اولویت های خرج کردن پول بیت المال در این منطقه آگاه است؟! آیا او میداند بسیاری از مدارس این منطقه با مشکل تامین امکانات سرمایشی مانند کولر رو به رو هستند که اینگونه بودجهی اداره را صرف نو نوار کردن اتاق خود می کند؟! اینگونه هزینه ها چقدر و چه مقدار و چه تعداد از مشکلات مدارس آن منطقه را برطرف می کرد؟!
قطعا با توجه به نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس و عدم تامین امکانات سرمایشی علی رغم نیاز مبرم مدارس موسیان و دشت عباس به آن امکانات از یک سو و هزینه ای که برای زیباسازی اتاق رئیس این اداره انجام شده است از سویی دیگر، وجهه ی بسیار منفی از مدیریت این اداره به جای می ماند. حفظ روحیه و نشاط فرهنگیان این اداره با وجود کاستی های فراوان و مشکلات زیاد مدارس، باید در صدر اولویت های این اداره باشد، اما دیدن چنین هزینه کرد هایی برای لوکس کردن اتاق رئیس با این اصل منافات زیادی دارد.
حال مسئلهی مهم تر این جاست آیا مدیران ارشد اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام می توانند افتضاحات مدیر کل سابق آن اداره کل را تصحیح نمایند یا همچنان باید دید که درب مدیریت بعضی از شهرستان ها و مناطق بر پاشنهی لَق میچرخد؟!
ثبت دیدگاه