حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 6 December , 2022 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1424 تعداد نوشته های امروز : 0×
26 اردیبهشت 1400 - 16:00
شناسه : 516

به گزارش ایلام معلم؛ شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه سی و هشتمین جلسه کمیسیون معین این شورا به تاریخ 19 بهمن 99 با موضوع ” آیین نامه ارزشیابی مدارک تحصیلی مدارس کشورهای خارجی” را با امضای وزیر آموزش و پرورش برای ابلاغ و اجرا ارسال کرد. مصوبه سی و هشتمین جلسه کیسیون معین شورای […]

ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش ایلام معلم؛ شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه سی و هشتمین جلسه کمیسیون معین این شورا به تاریخ 19 بهمن 99 با موضوع ” آیین نامه ارزشیابی مدارک تحصیلی مدارس کشورهای خارجی” را با امضای وزیر آموزش و پرورش برای ابلاغ و اجرا ارسال کرد.

مصوبه سی و هشتمین جلسه کیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش با موضوع آیین نامه ارزشیابی مدارک تحصیلی مدارس کشورهای خارجی بدین شرح است:

” به استناد مصوبه جلسه 986 شورای عالی آموزش و پرورش (99.11.06 ) با موضوع واگذاری اختیار تصویب برخی از مقررات به کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش، آیین نامه ارزشیابی مدارک تحصیلی مدارس کشورهای خارجی بازنگری و به شرح زیر تصویب شد.

در اجرای مفاد بند 10 از ماده 6 لایحه قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش، رسیدگی و ارزیابی مدارک تحصیلی صادره از مدارس کشورهای خارجی تا پایان دوره دوم متوسطه و تشخیص و تصویب آن با مقررات آموزشی ایران برابر مفاد زیر خواهد بود.

ماده 1- مدارک تحصیلی دانش آموزانی ارزشیابی می‌شود که در مدارس خارجی (داخل یا خارج کشور) تحصیل کرده باشند و جهت تعیین ارزش مدرک تحصیلی یا ادامه تحصیل در مدارس ایرانی متقاضی ارزشیابی از مدارک تحصیلی خود باشند.

مدارک تحصیلی صادره از مدارس بین المللی جمهوری اسلامی ایران  مدارس اتباع خارجی (داخل کشور) نیز مشمول ماده فوق می‌باشد.

ماده 2- مدارک تحصیلی خارجی به شرطی ارزشیابی می‌شود که اعتبار و صحت صدور و تعلق آنها به فرد متقاضی به تایید نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور یا وزارت امور خارجه رسیده باشد.

ثبت نام و ادامه تحصیل دانش آموزانی که مدارک تحصیلی خارجی آنان برای ارزیابی ناقص (فاقد تاییدیه، عدم اتمام پایه تحصیلی و …) است با نظر کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی یا اداره کل اموزش و پرورش استان (حسب مورد) به صورت مشروط در پایه استحقاقی بلامانع است ابن قبیل دانش آموزان مجاز خواهند بود در ارزشیابی خرداد و شهریورماه شرکت کنند. قبولی آنان در نوبتهای مذکور به عنوان امتحان تعیین پایه محسوب می‌شود، درصورت عدم کسب شرایط قبولی تا پایان شهریورماه ادامه تحصیل دانش آموزان مذکور در سال تحصیلی بعد به صورت تکرار پایه مجاز است.

ماده 3- در ارزشیابی از مدارک تحصیلی خارجی تطبیق مدارک و سوابق تحصیلی متقاضی و سن متعارف برای ثبت نام و ادامه تحصیل در هر یک از پایه‌های تحصیلی ایرانی مطابق با قوانین و مقررات حاکم بر آموزش و پرورش ایران الزامی است.

حداقل سن متقاضی برای ورود به پایه اول ابتدایی 6 سال تمام است، مبنای محاسبه سن وسنوات تحصیلی اول مهرماه هر سال خواهد بود.

تعیین پایه و نحوه ادامه تحصیل دانش آموزانی که کمتر از یک سال کامل (به طور مستمر) تحصیل کرده باشند به عهده کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی اداره کل آموزش و پرورش استان خواهد بود.

چنانچه دانش آموز در نظام آموزشی تحصیل کرده باشد که سن شروع تحصیل رسمی در آن نظام از 5.5 سالگی مجاز بوده شرط حداقل سن برای ارزشیابی مدرک تحصیلی و ثبت نام در مدرسه ایرانی همان 5.5 سال خواهد بود.

ماده 4- ثبت نام و ادامه تحصیل دانش آموز در پایه تحصیلی پایین‌تر از پایه استحقاقی خود با تقاضای کتبی ولی یا سرپرست قانونی وی با رعایت حداقل سن متعارف بلامانع است. ارتقای دانش آموز به پایه بالاتر از شرایط استحقاقی مجاز نخواهد بود.

ماده 5- ارزشیابی از مدارک تحصیلی خارجی تا پایان دوره اول متوسطه برابر شیوه نامه مربوط به ادارات کل آموزش و پرورش استانها واگذار می‌شود.

ماده 6- ارزشیابی از مدارک تحصیلی خارجی در دوره دوم متوسطه برعهده کمیسیون ارزشیابی مدارک خارجی است. کمیسیون می‌تواند برخی از وظایف خود را به واحد کارشناسی مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور واگذار کند.

ماده 7-کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی با ترکیب اعضا به شرح زیر در مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور تشکیل می‌شود.

ترکیب اعضا: رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور یا معاون مربوط(رئیس کمیسیون)، دو نفر صاحب نظر و آشنا به نظام‌های آموزشی کشورهای خارجی به انتخاب رئیس مرکز، نماینده تام الاختیار دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، رئیس اداره ارزشیابی مدارک تحصیلی کشورهای خارجی(دبیر کمیسیون) و نماینده معاون آموزش متوسطه.

جلسات کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی با حضور 4 نفر از اعضا رسمیت می‌یابد، برگ رأی کمیسیون باید به امضای حداقل سه نفر از اعضای کمیسیون (رئیس کمسیون و حداقل دو نفر از اعضای دیگر) برسد در غیر این صورت فاقد اعتبار و غیرقابل اجراست.

مصوبات کمیسیون توسط رئیس مرکز یا معاون وی ابلاغ می‌شود.

حکم اعضای کمیسیون توسط رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور برای مدت دو سال صادر می‌شود تمدید عضویت آنان بلامانع است.

اعضای کمیسیون با رعایت قوانین و مقررات به ازای ساعت حضور در جلسات حق الزحمه دریافت خواهند کرد.

ماده 8- تعیین شاخه و رشته دانش آموز در دوره دوم متوسطه با توجه به دروس گذرانده شده و درخواست متقاضی حسب مورد برعهده واحد کارشناسی کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی خواهد بود.

در تعیین و انتخاب شاخه و رشته دانش آموز توجه به شرایط ورود به هر یک از رشته‌های تحصیلی، برنامه و مواد درسی آن رشته الزامی است.

ماده 9- درصورتی که متقاضی به تشخیص کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی شرایط لازم برای اخذ گواهینامه پایان تحصیلات دوره دوم متوسطه را داشته باشد گواهینامه پایان تحصیلات مطابق نمونه مصوب برای وی صادر می‌شود.

ماده 10- آرای کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی واحد کارشناسی (در صورت تصویب کمیسیون) و ادارات کل آموزش و پرورش کل استانها (تاپایان دوره اول متوسطه) از حیث ثبت نام، ادامه تحصیل و ارزشیابی‌های داخلی در هر موقع از سال تحصیلی قابل اجراست و محدودیت زمانی آیین نامه‌های جاری مانع اجرای آن نمی‌شود.

ماده 11- مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور موظف است گزارش اجرای این آیین نامه را حسب درخواست به دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کند.

ماده 12-شیوه نامه اجرایی این آیین نامه از سوی مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور تهیه و پس از تایید وزیر آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود.

ماده 13-با ابلاغ این آیین نامه مصوبات مغایر قبلی لغو می‌شود.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.