نامه شماره ۱۵۴۵۴۶/۵۸۱۵۳ مورخ ۲۵/۱۲/۱۳۹۹
جناب آقای دکتر قالیباف
رییس محترم مجلس شورای اسلامی
لایحه “نظام رتبه بندی معلمان” که به پیشنهاد وزارت آ»وزش و پرورش در جلسه ۱۷/۱۲/۱۳۹۹ هیئت وزیران به تصویب رسیده است، برای طی تشریفات قانونی به تصویب رسیده است، برای طی تشریفات قانونی به پیوست تقدیم میشود.
حسن روحانی- رییسجمهور
مقدمه توجیهی:
در اجرای جزء (۲) بند (الف) ماده (۶۳) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران -مصوب ۱۳۹۵- و به منظور ایجاد ساز و کار قانونی برای افزایش انگیزه شغلی، کسب وارتقای صلاحیتهای معلمی و همچنین متناسبسازی نظام پرداختها بر اساس شایستگیها و نتایج عملکرد رقابتی معلمان، لایحه زیر برای طی تشریفات قانونی تقدیم میشود:
لایحه رتبه بندی حرفهای معلمان
ماده ۱- به منظور استقرار نظام پرداختها بر اساس تخصص، شایستگیها و عملکرد رقابتی معلمان، توسعه مستمر و نظاممند صلاحیتهای عمومی، تخصصی، حرفهای و تربیتی و کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایتمندی شغلی و ارتقای تعهد حرفهای معلمان و تقویت هویت حرفهای معلمان بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور، نظام رتبهبندی معلمان مطابق مواد این قانون تعیین و اجرا میشود.
ماده ۲- در این قانون، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱- وزارت: وزارت آموزش و پرورش
۲- معلمان: مشمولان طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور، شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون شاغل در واحدهای آموزشی و تربیتی که صرفاً در مشاغل مذکور در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت دارند
۳- شایستگی: صفات، ویژگیها و توانمندیهای مورد نیاز برای توفیق در شغل یا عملکرد برتر شامل دانش، نگرش و مهارت.
۴- صلاحیت معلمی: مجموعهای از شایستگیهای ناظر بر جنبههای هویت فردی و حرفهای (اخلاق و تعهد حرفه ای، دانش تخصصی، دانش و مهارت های تربیتی) که معلم باید در جهت درک شایسته موقعیت خود و دیگران و عمل برای بهبود مستمر آن کسب کند و برآیند صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای است.
۵- صلاحیت عمومی (ویژگیهای رفتاری): مجموعه ای از شایستگی های ناظر بر صفات و ویژگیهای شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرش ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه و نظام آموزش و پرورش کشور که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده و پایبندی فرد را به ارزشها، قوانین و مقررات آشکار می سازد. این دسته از صلاحیت ها مستقل از صلاحیت های عمومی بدو خدمت است و در طول خدمت مشمول مورد سنجش قرار می گیرد.
۶- صلاحیت تخصصی: مجموعه ای از شایستگی های مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزههای دانشی مرتبط با یاددهی- یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری های علمی مرتبط و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد.
۷- صلاحیت حرفه ای: مجموعه ای از شایستگی های مرتبط با بکارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارت های تخصصی و تربیتی در موقعیت آموزشی و تربیتی.
۸- تجربه: توانمندی هایی که فرد در طول سالهای خدمت و صرفاً در ارتباط با حرفه معلمی کسب کرده است.
۹- نظام رتبه بندی معلمان: مجموعه ای از اصول، قواعد و فرایندهایی که به منظور کسب اهداف مندرج در ماده (۱) در چهارچوب این قانون طراحی و اجرا می شود.
۱۰- رتبه: سطحی از تجربیات، ویژگی ها و صفات، شایستگی ها و عملکردهای فردی و شغلی معلمان که بر مبنای نتایج ناشی از سنجش و ارزیابی تعیین می شود.
ماده ۳- معلمان بر اساس تخصص، شایستگی ها و عملکرد رقابتی خود در رتبه های یک تا پنج قرار می گیرند و شرایط کسب ارتقا، توقف و تنزل رتبه در آیین نامه اجرایی این قانون تعیین میشود.
ماده ۴- ورود به فرآیند رتبه بندی معلمان با حداقل دو سال سابقه خدمت معلمی صورت گرفته و کسب رتبههای بالاتر مستلزم حداقل شش سال توقف در هر یک از رتبهها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین نامه اجرایی این قانون خواهد بود.
تبصره ۱- حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه های (۴) و (۵) به ترتیب (۲۰) و (۲۶) سال است.
تبصره ۲- تخصیص رتبه های پنج گانه به نحوی خواهد بود که با اجرا نظام رتبه بندی معلمان و احراز شرایط بر اساس ماده (۳) همواره حداقل (۳۰%) از معلمان مشمول در رتبه (۱)، حداقل (۲۵%) در رتبه (۲)، حداکثر (۲۰%) در رتبه (۳)، حداکثر (۱۵%) در رتبه (۴) و حداکثر (۱۰%) در رتبه (۵) قرار گیرند.
ماده ۵- فرایند رتبه بندی برای معلمانی که قبل از تصویب این قانون در استخدام آموزش و پرورش بوده اند و در واحدهای آموزشی اشتغال دارند، با حداقل (۲) سال سابقه خدمت در یک دوره زمانی حداکثر (۳) ساله بر مبنای اولویت امتیازات فضلی ناشی از نمره آزمون دانش تخصصی- تربیتی و سایر حوزه های دانشی مرتبط با یاددهی- یادگیری (دانش حرفه ای)، سنوات تجربه معلمی و مدرک تحصیلی انجام می شود و در صورت کسب حد نصاب (از سایر امتیازات) لازم برابر آیین نامه اجرایی بدواً در یکی از رتبه های (۱) تا (۳) قرار می گیرند.
تبصره- زمان توقف موضوع ماده (۴) برای مشمولان این ماده که در تاریخ تصویب این قانون در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال داشته و دارای حداقل (۳) سال سابقه خدمت باشند، برای یک بار ارتقا به رتبه بالاتر، (۴) سال تعیین می شود.
ماده ۶- شایستگی های مرتبط با هر یک از صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای به تفکیک رتبه و مصادیق رفتاری و معیارهای عملکردی و شیوه ها و ابزارهای سنجش و ارزیابی هر یک از آنها توسط وزارت تعیین و در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب می شود.
ماده ۷- برای رتبه های موضوع این قانون فوق العاه رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود. فوق العاده مذکور درصدی از مجموع حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر آنان است که به طور میانگین (۲۵%) بیشتر از میانگین حقوق و فوق العاده های مستمر مشموین قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته می شود. این فوق العاده به صورت مستمر و مشمول کسور بازنشستگی است. درصدهای فوق العاده هر یک از رتبه های موضوع این قانون در آیین نامه اجرایی تعیین خواهد شد.
تبصره- معلمانی که قبل از تصویب این قانون بازنشسته شده اند، مشمول این ماده نخواهند بود و مانند سایر کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، تابع احکام قانون مذکور خواهند بود.
ماده ۸- معلمان شاغل در واحدهای غیرآموزشی و غیرتربیتی و شاغلین در پست های اداری مصوب مشمول این قانون نیستند.
ماده ۹- مراحل رتبه بندی از مرحله سنجش و ارزیابی صلاحیتهای معلمی تا برقراری فوق العاده رتبه بندی متناسب با اعتبارات پیشبینی شده در لوایح بودجه سنواتی اجرا خواهد شد.
ماده ۱۰- آییننامه اجرایی این قانون، شامل ساختار اجرایی، نظام سنجش و ارزیابی، شرایط و ویژگی های هر رتبه و نحوه انجام کار و نظارت بر آن حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون با پیشنهاد مشترک وزارت، سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور به تصویب هیئت وزیران میرسد.
وزیر آموزش و پرورش رییس جمهور
ثبت دیدگاه