حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Sunday, 26 June , 2022 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1171 تعداد نوشته های امروز : 1×
04 اسفند 1399 - 10:52
شناسه : 393

به گزارش ایلام‌معلم؛ دکتر مرتضی رضائی­ زاده، عضو هیئت علمی دانشکده علوم­ تربیتی و روان­شناسی و مسئول طرح ملی «مربیگری یادگیری الکترونیکی» ضمن تأکید بر رسالت اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی در جهت گسترش یادگیری الکترونیکی گفت: واقعیت این است که ما در یک جهان پیوسته در حال تغییر زندگی می‌کنیم و این تغییرات در همه ابعاد […]

ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش ایلام‌معلم؛ دکتر مرتضی رضائی­ زاده، عضو هیئت علمی دانشکده علوم­ تربیتی و روان­شناسی و مسئول طرح ملی «مربیگری یادگیری الکترونیکی» ضمن تأکید بر رسالت اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی در جهت گسترش یادگیری الکترونیکی گفت: واقعیت این است که ما در یک جهان پیوسته در حال تغییر زندگی می‌کنیم و این تغییرات در همه ابعاد زندگی ما به چشم می‌آید. دانشگاه و محیط‌های آموزش عالی نیز خارج از این مجموعه نبوده و همواره متأثر از این تغییرات هستند. در عصر فناوری که سرعت این تغییرات به‌مراتب چشمگیرتر و پرسرعت‌تر است، شناسایی و درک این تغییرات و سازگاری و انطباق محیط‌های آموزشی ما با این تغییرات اهمیت دوچندانی می‌یابند.

وی ادامه داد: امروزه دانشگاه ایده­ آل، دانشگاهی است که با سایر محیط‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه درهم‌تنیده باشد و در تلاش مداوم در جهت رفع نیازهای مختلف جامعه برآید. از همین رو، پس از همه‌­گیری و شیوع بیماری کووید۱۹ و ضرورت حرکت به سمت یادگیری الکترونیکی در مدارس کشورمان، آزمایشگاه «فناوری‌های پیشرفته یادگیری» دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی، با هدف توانمندسازی و ارتقای شایستگی‌­های حرفه‌­ای معلمان، مدیران و کادر آموزشی مدارس، با همکاری اساتید، دانش‌آموختگان و دانشجویان علوم تربیتی، اقدام به برگزاری طرح ملی «مربیگری یادگیری الکترونیکی» از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹، کرده است.

رضائی­‌زاده در ادامه به خدمات ارائه شده در این طرح اشاره کرد و گفت: در این طرح از یک­سو به برگزاری وبینارهای تخصصی منطبق با نیازهای معلمان و مدیران پرداخته می‌­شود تا زمینه­‌های ارتقای شایستگی­‌های حرفه­‌ای معلمان فراهم آید و از سوی دیگر، مربیان توانمندی در کنار معلمان و مدیران قرار گرفته و با اشتراک­‌گذاری تجربیات خود و پشتیبانی از معلمان، مسیر بهبود و توسعه معلمان را تسهیل می­‌کنند.

به گفته وی تاکنون با تلاش اساتید، دانش‌آموختگان و دانشجویان علوم تربیتی بالغ بر ۱۶۰ رویداد آموزشی برگزار شده است که این رویدادها توسط بیش از ۵۰۰۰۰ نفر از معلمان کشور مورد استفاده قرار گرفته است. نامه­‌های بسیاری از ادارات کل آموزش و پرورش استان­ها به دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی رسیده است که درخواست بازپخش رویدادهای آموزشی را داشته­‌اند. برای مثال اخیراً بازپخش رویدادهای طرح در کانال آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی در برنامۀ ملی شاد صورت گرفته و بیش از ۲۰۰۰ بازدید از هر فیلم ثبت شده است. از سوی دیگر، تاکنون بیش از ۱۷۰ نفر از معلمان تحت پشتیبانی مربیان طرح قرار گرفته و با توصیه­‌های ایشان در راستای ارتقای شایستگی­‌های دیجیتال خود گام برداشته­‌اند.

رضائی‌زاده در ادامه بر انطباق این طرح با آخرین یافته­‌های علمی دنیا تأکیدکرد: این طرح از جمله تلاش‌هایی است که در سطح کشورمان به‌صورت علمی و بر اساس آخرین یافته‌های علم آموزش طراحی‌شده است، تا به‌صورت مؤثر شایستگی‌های موردنیاز معلمان کشورمان را در حوزه یادگیری مجازی شناسایی کند و با ارائه پشتیبانی‌های رایگان به معلمان در جهت رشد این شایستگی‌ها گام بردارد. ویژگی مهم این طرح این است که تمرکز آن بر مربیگری در حوزه یادگیری الکترونیکی است و فراتر از مشاوره و کمک‌های معمول در این زمینه، در نظر دارد با استفاده از تکنیک‌های مربیگری، زمینه شکوفایی توانایی‌هایی دیجیتال معلمان را در راستای انجام کار، یادگیری و دستیابی به اهداف آموزشی فراهم کند.

وی در مورد ضرورت تعامل دانشگاه و آموزش ­و پرورش افزود: «طرح ملی مربیگری یادگیری الکترونیکی» شامل دو رکن اصلی دانشگاه و آموزش و پرورش است. ارتباط دو نهاد دانشگاه و آموزش و پرورش به‌ویژه در امر تدریس منجر به کاربردی کردن دروس دانشگاهی و تبدیل تئوری به عمل از یکسو و بهره‌مندی معلمان و مدیران کشور از دانش تعلیم و تربیت به‌صورت تخصصی از سوی دیگر خواهد شد. به همین منظور در بخش دانشگاهی اعضای هیئت‌علمی، دانش‌آموختگان و دانشجویان گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی فعالیت‌های مبتنی بر مربیگری در سه حوزه تدریس، ارزیابی و فناوری‌های یادگیری دارند و در بخش آموزش ‌و پرورش، معلمان (که به‌عنوان مهم‌ترین عامل تغییر در فرآیندها و نتایج یادگیری محسوب می‌شوند)، مدیران، مدارس، کارشناسان ستادی آموزش و پرورش، والدین و دانش‌آموزان، مخاطبان اصلی هستند.

مسئول «طرح ملی مربیگری یادگیری الکترونیکی» در مورد نحوه بهره‌­مندی معلمان از این طرح گفت: اصل اساسی این طرح بر رایگان بودن و سهولت در استفاده از آن است. همچنین علاوه بر معلمان کشورمان، مدیران مدارس، کارکنان آموزشی، اولیاء دانش‌آموزان و حتی خود دانش­‌آموزان نیز می‌توانند جزء مخاطبان طرح قرار بگیرند اما تمرکز اصلی طرح بر توسعه مهارت‌های دیجیتالی معلمان کشورمان قرار دارد. همه معلمان در هر جای کشور و در هر مقطع تحصیلی که باشند می‌توانند به پورتال این طرح به آدرس http://ecel.sbu.ac.ir مراجعه کنند و خدمات متنوعی را دریافت کنند. برای اینکه خدمات ارائه‌شده به معلمان هدفمند و مبتنی بر نیاز معلمان باشد لازم است که فرم درخواست پشتیبانی قرار داده‌شده در سایت طرح را با دقت تکمیل کنند تا مربیان این طرح بر اساس پاسخ‌های آنان شایستگی‌های موردنیاز معلم در فضای مجازی را تشخیص و بر این اساس به توسعه مهارت‌های لازم برای آنها بپردازند.

وی در پایان افزود: امیدواریم مجموعه فعالیت‌های انجام‌گرفته و در حال انجام در دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران بتواند گام کوچکی در بهبود کیفیت یادگیری الکترونیکی در کشورمان برداشته باشد و معلمان کشورمان بتوانند از این فرصت رایگان برای توسعه شخصی خویش و بهبود مهارت‌های دیجیتالی خویش در حوزه یادگیری الکترونیکی بهره ببرند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.