آموزش و پرورش در قفس مدیریت ناکارآمد
۱۷ آبان ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۶
شناسه : 371
از بحران به بحران

در شرایطی که کشور با تحولات و چالش‌های مختلف روبه‌روست، نهادهای آموزشی و فرهنگی باید به عنوان ارگان‌های حساس و تأثیرگذار در جامعه، مدیریتی کارآمد و هماهنگ داشته باشند. متاسفانه، در برخی از شهرستان‌ها و ادارات آموزش و پرورش، ضعف‌های مدیریتی و بحران‌های داخلی باعث ایجاد فضای بی‌اعتمادی و نارضایتی در میان فرهنگیان شده است. […]

پ
پ

در شرایطی که کشور با تحولات و چالش‌های مختلف روبه‌روست، نهادهای آموزشی و فرهنگی باید به عنوان ارگان‌های حساس و تأثیرگذار در جامعه، مدیریتی کارآمد و هماهنگ داشته باشند. متاسفانه، در برخی از شهرستان‌ها و ادارات آموزش و پرورش، ضعف‌های مدیریتی و بحران‌های داخلی باعث ایجاد فضای بی‌اعتمادی و نارضایتی در میان فرهنگیان شده است. این امر نه تنها به روند بهبود کیفیت آموزش آسیب می‌زند، بلکه بر روحیه معلمان و کارکنان این سیستم نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

در چنین شرایطی، نقش مدیران آموزش و پرورش در حل مشکلات و ایجاد آرامش در میان کارکنان و فرهنگیان بسیار حائز اهمیت است. اما وقتی که این مدیران فاقد صلاحیت‌های لازم برای مدیریت صحیح و کارآمد باشند، نه تنها مشکلات موجود حل نمی‌شود، بلکه بحران‌های جدیدی به وجود می‌آید که می‌تواند عملکرد سیستم آموزشی را دچار اختلالات جدی کند.

ماجرا از این قرار است یکی از فرهنگیانی که تازه موعد بازنشستگی او به سر آمده و این اداره ضمن تشکیل پرونده‌ی وی، او را راسا بازنشست کرده، به این اداره مراجعه و با کارکنان درگیر می شود، ظاهرا دلیل وی برای این کار ممانعت از اجرای بازنشستگی و استمرار خدمت می باشد هرچند در این میان حق با اداره‌ی آموزش و پرورش مربوطه می باشد ولی فضای مدیریتی حاکم بر این اداره چه در دوران قبلی و چه در دوران کنونی، همیشه فاقد صلاحیت‌های لازم برای مدیریت حواشی و اتفاقات و … بوده است‌. برای مثال حدودا ۲ سال پیش و در جریان اجرای رتبه بندی، به علت سهل انگاری و یا عدم وجود شایستگی لازم در مجموعه‌ی مدیریتی این اداره، حواشی بسیار زیادی در حد تجمع فرهنگیان پیش آمد که با حضور مدیرکل محترم آموزش و پرورش استان و جمعی از مسئولان این اداره کل در نمازخانه‌ی این اداره، این حواشی مرتفع و آرامش به جامعه‌ی فرهنگیان بازگشت که در نهایت نیز پس از مدتی، آن مدیر فاقد صلاحیت عزل و شخص دیگری جایگزین وی شد‌. اما تحلیل اتفاقات پیش آمده در این اداره، حاکی از این است که حواشی همچنان ادامه داشته و دست از سر جامعه‌ی فرهنگیان برنمی‌دارد. اداره‌ای که مجموعه‌ی مدیریتی وی فاقد صلاحیت لازم بوده و یا با سیاست‌زدگی به دنبال کارهای به اصطلاح خاله‌زنکی باشند نمی‌تواند ضامن مورد اعتمادی برای اجرای سیاست‌های دولت چهاردهم در آموزش و پرورش شهرستان مورد نظر باشد.

تحلیل اتفاقات در اداره آموزش و پرورش مورد نظر، جلوه‌ی خوبی را از عملکرد صحیح این اداره نمایان نمی کند. به نظر می رسد که تصمیم مدیرکل محترم آموزش و پرورش استان به منظور رفع مشکل در شهرستان مورد اشاره با تعویض مدیر آن بی اثر بوده و شخصی که در منصب کار قرار گرفته همانند نفر قبلی، فاقد صلاحیت لازم برای کنترل زیرمجموعه‌ی خود می باشد. و البته نباید از این مهم غافل شد که وجود برخی افراد نالایق و کارنابلد در پست‌های مختلف و حساس اداری که با بدسلیقی سعی در اعمال نظرات ناپسند خود دارند و با مشاوره‌های غلط خود وضعیت را وخیم تر می کنند، چیزی است که همیشه نقل محافل و گعده ی کوچک و بزرگ فرهنگیان می باشد و بعضا داد فرهنگیان را نیز درآورده است.

چیزی که به وضوح شاهد آن هستیم این است که مدیریت اصولگرایان در آموزش و پرورش این شهرستان با شکست سختی مواجه شده و مجموعه‌ی مرتبط با تعلیم و تربیت در دولت سیزدهم نتوانست اعتماد فرهنگیان را به خود جلب کند به همین دلیل نیز کار دولت چهاردهم و مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان برای سر و سامان دادن به این به‌هم‌ریختگی و نابسامانی اداری-فرهنگی-آموزشی به مراتب سخت تر از گذشته بوده بنابراین انتظارت از دولت چهاردهم بالاتر از گذشته خواهد بود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.