حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Sunday, 26 June , 2022 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1170 تعداد نوشته های امروز : 0×
03 بهمن 1399 - 20:12
شناسه : 359

سیدآرمین حسینی؛اواخر دی ماه امسال بود که وزارت آموزش و پرورش بالاخره پس از اصرار چندین ماهه موفق به اخذ رضایت ستادملی کرونا برای بازگشایی مدارس شد. این تصمیم در همان ساعات نخست پس از اعلام در رسانه های رسمی؛ با اعتراض شدید دلسوزان و مسئولین پزشکی کشور مواجه شد. این روند بازگشایی شتاب زده […]

ارسال توسط :
پ
پ

سیدآرمین حسینی؛اواخر دی ماه امسال بود که وزارت آموزش و پرورش بالاخره پس از اصرار چندین ماهه موفق به اخذ رضایت ستادملی کرونا برای بازگشایی مدارس شد.

این تصمیم در همان ساعات نخست پس از اعلام در رسانه های رسمی؛ با اعتراض شدید دلسوزان و مسئولین پزشکی کشور مواجه شد.

این روند بازگشایی شتاب زده و نامعقول با صدور بخشنامه ای به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد.

در این دستورالعمل از استانها خواسته شد که مدارس در پایه های اول و دوم با حضور کمتر از ۱۰ نفر در هر کلاس شروع بکار نمایند تا در این چند هفته باقیمانده به پایان سال؛حتی با ۱ ساعت آموزش حضوری؛ اعتلای آموزش و پرورش و دوراندیشی مسئولین این نهاد انسان‌ساز به رخ همگان کشیده شود.

در این میان چندین مسئله مبهم و تاریک وجود دارد که ذهن معلمان را به خود مشغول ساخته است؛ نخست آنکه معلمان همزمان باید هم در فضای مجازی و هم حضوری در مدارس تدریس نمایند؟اگر پاسخ بدین مسئله مثبت باشد؛ خود گواه این مسئله نیست که معلمان دستمایه بی‌مبالاتی مسئولین بالادست خود قرار گرفته اند چرا که این کار باعث می‌شود فرهنگیان؛ بیشتر از آنچه که موظف و مأمور هستند به فرایند تدریس بپردازند همچنین آموزش و پرورش بدون درنظر گرفتن این امر؛ اضافه کار یا مزایای تشویقی برای ایشان درنظر نمیگیرد؛ حال آنکه وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی برای نیروهای وزارتخانه خود با رایزنی های فراوان؛ بندهای ویژه حقوقی در احکام کارگزینی آنان ایجاد نمود.

دومین مسئله این است که اگر تعدادی از دانش آموزان در مدرسه حاضر و بقیه آموزش مجازی را ترجیح دهند تکلیف چیست و باید معلمان در برابر این موضوع چه تصمیمی اتخاذ نمایند؟

معلمان نیز مانند سایر افراد جامعه دارای یک زندگی کاری و یک زندگی شخصی هستند و قطعا اثرات این افزایش ساعات کاری باعث می‌شود تا کانون خانواده‌ها دچار تزلزل و سستی شود چرا که رسیدگی به اعضای خانواده؛تامین معیشت و حضور در بین افراد خانواده از ملزومات هر زندگی سالم و نرمال است.

قطعا هرآنکه در سیستم آموزش و پرورش لحظه‌ای را به عنوان معلم گذرانده باشد میداند که تدریس و تعلیم فرزندان جامعه؛ نیازمند تحقیق؛مطالعه و استفاده از منابع کمک آموزشی است و معلمان پیش از کرونا و در آموزش حضوری درگیر چالشهای روزمره این چنینی بودند و در کنار آن نیز میبایست به نحوی زندگی شخصی خود را نیز مدیریت می‌نمودند حال با اضافه شدن آموزش مجازی و تهیه کلیپ های آموزشی سختی کار چندین برابر شده و معلمان تا پاسی از سحر مشغول تهیه الزامات آموزشی برای کلاس روز آینده خود می‌شوند؛ که این امر سبب نارضایتی و گاها مشکلات خانوادگی در بین این قشر شده است.

متاسفانه افرادی در درون بدنه آموزش و پرورش بخصوص استان ایلام؛ این امر را وظیفه بی قید و شرط معلمان میدانند و در پاسخ به این سوال که این تدریس تلفیقی به نحو سنگینی بر زندگی شخصی و خانوادگی افراد سایه میندازد؛میگویند که ساعات کلاس حضوری بسیار اندک است.

این پاسخ به نحوی سخفیانه و نشان از عدم تدریس طولانی مدت این عزیزان مسئول و دور بودن این دسته از افراد از کلاسهای درس را نشان می‌دهد.

آموزش های مجازی گرچه دارای عیب و نقص های فراوان بوده و هستند اما در این چندماه دانش آموزان و والدین به آموزش‌های مجازی خو گرفته و در حال انس گرفتن با این مقوله بودند؛ اما این بازگشایی شتاب زده که نتیجه ای جز بستن مدارس آن هم زودهنگام نخواهد داشت چرا که تجربه چندماه قبل نشان داده است برای حضور دانش آموزان در مدارس تنها یک قشر و قسمت خاص درگیر این موضوع نخواهند بود و بخش اعظمی از سیستم حمل و نقل و اداری و انتظامی و اجتماعی کشور برای این موضوع بسیج خواهند شد و این امر به نوعی به شیوع بیشتر بیماری کرونا دامن خواهد زد.

به عقیده نگارنده؛ سیستم قدیمی و فشل آموزش و پرورش مبتنی بر آموزش صرفا حضوری با بیماری کرونا؛ دچار پس لرزه‌های شدید شده و در دوران پساکرونا قطع به یقین به سمت آموزش تمام مجازی پیش خواهد رفت؛ هرچند که این فرایند باب میل مسئولین این وزارتخانه نباشد!

امیدواریم که مسئولین آموزش و پرورش در خصوص این نکته که وضعیت معلمان را در خصوص تدریس مشخص نمایند چرا که در بخشنامه های متعدد و پرحجم ارسالی از سمت وزارت؛به صورت شفاف بدان اشاره نشده و صرفاً گفته های اخیر مبتنی بر تفسیر به رای و سخنان هر مسئول بوده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.