به گزارش ایلاممعلم، فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در جلسه با سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به ارائه گزارشی از فعالیتهای این پژوهشگاه پرداخت.
سعید رضا عاملی در این جلسه اظهار داشت: آموزش و پرورش یک زیرساخت مهم برای تحول و پیشرفت کشور است و اصلاح فرهنگ اجتماعی و تقویت پایههای اساسی مانند رعایت اخلاق اسلامی، نظم، فرهنگ کار جمعی و احترام به قانون و… را میتواند درست کند.
وی با بیان اینکه پژوهشگاه جایگاه خیلی مهمی دارد و میتواند در آموزش و پرورش جدید نقش مهمی داشته باشد، افزود: مطالعات پژوهشگاه مددکار این حوزه است و باید خلأهای موجود مانند وجود نهادهای واسط برای تبدیل پژوهشهای صورت گرفته به برنامه اجرایی رفع شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: پژوهشگاه آموزش و پرورش باید همکاری خود را با شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی که عهدهدار راهبری سند تحول بنیادین است بیشتر کند چون اگر برنامههایی در صحن شورا بخواهد به تصویب برسد از مسیر این شورای تخصصی خواهد بود و پژوهشهای شما میتواند کمک کار باشد.
وی افزود: پژوهشگاه در حوزه سازمان تعلیم و تربیت کودک که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست بررسی است نیز تمرکز کند و موضوع در این زمینه صرفا پیشدبستانی نیست و آموزش و پرورش باید از سه سالگی و شاید از بدو تولد کودک برای تقویت دانش تربیتی در خانواده تلاش کند.
عاملی همچنین درخصوص ناچیز بودن مبلغ جایزه برگزیدگان طرح معلم پژوهنده بر ضرورت نهادینه شدن تشویقهای صورت گرفته از معلمان تاکید کرد و گفت: تشویقها باید در رتبهبندی دوره خدمت معلمان اعمال شود و ضمن تبدیل وضعیت، معلمان بتوانند در طول خدمت ۳۰ ساله خود ارتقا کنند.
وی با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش تصریح کرد: فقدان نظام جذب در آموزش و پرورش آثار نامطلوبی را ایجاد کرده و با این مصوبه شورا امیدواریم جلوی ورود متفرقه به آموزش و پرورش گرفته شود.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: جذب معلم کمتر از جذب استاد دانشگاه نیست و اگر بخواهیم نظام معلمی را به لحاظ اهمیت طبقهبندی کنیم رتبه اول مربوط به معلمان دوره کودکی و سپس ابتدایی و دبیرستان و دانشگاه است که ما اهمیت را به دوران پایانی دادهایم.
وی اضافه کرد: هم جذب معلم باید اصولی باشد و هم پس از جذب، رتبهبندی وجود داشته باشد چون اگر نظام ارتقا وجود نداشته باشد معلم انگیزهاش کم میشود و شورای عالی انقلاب فرهنگی آمادگی برای حمایت از این موضوع مهم در صورت نیاز به مصوبه را دارد.
عاملی همچنین با اشاره به اهمیت استفاده از تجارب موفق دنیا تاکید کرد: تجربههای بینالمللی در سازمانهای بینالمللی خلاصه نمیشود و بعضی از کشورهای جهان موفقیتهای بزرگی در آموزش و پرورش داشتهاند و باید از نتایج آنها کمک بگیریم.
وی همچنین اقدامات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به تجربه مجموعههایی مانند ISC برای نحوه رتبهبندی اساتید مناسب است که از تجارب آنها در رتبهبندی معلمان استفاده کنید.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تذکر مقام معظم رهبری در پنج سال پیش در خصوص آموزش زبان دوم گفت: آموزش و پرورش نباید صرفاً زبان انگلیسی را زبان دوم قرار دهد و باید شاهد تنوع زبان در آموزش و پرورش باشیم و انتخاب زبانهای پر بسامد دنیا برای زبان دوم آموزش توسط دانشآموز فراهم باشد.
وی افزود: نکتهای دیگری که در آموزش زبان مهم است این است که بسیاری از نظامهایی که در آموزش زبان دوم موفق بودهاند تدریس زبان دوم را در دبستان آغاز کردهاند و ما آن را در دبیرستان آوردهایم و نتایجی نمیگیریم و یادگیری صحیحی در این دوره اتفاق نمیافتد چون زبان در دوره کودکی بهتر یادگیری میشود.
عاملی با بیان اینکه الان آموزش و پرورش در مرحله تست گرفتن برای زبان دوم است، گفت: پنج سال پس از تذکر مقام معظم رهبری برای رفع انحصار زبان انگلیسی گذشته که زمان زیادی است.
وی همچنین به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص تبدیل زبان فارسی به زبان مرجع و علم در دنیا اشاره کرد و گفت: زبان فارسی جزو 15 کشور جهان در تولید محتوا است ولی 92 درصد زبان علم به زبان انگلیسی است که قطعاً قدرت و پشتوانه دولتهای انگلیسی زبان دخیل بوده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با تأکید بر ضرورت سادهسازی زبان فارسی به منظور تبدیل به زبان علم در جهان گفت: یادگیری زبان نباید پیچیدگی داشته باشد و باید برای یادگیری زبان فارسی سادهسازی را انجام دهیم.
انتهای پیام/
ثبت دیدگاه