” نوشته زیر توسط یکی از کاربران ارسال شده است و محتوای آن توسط پایگاه خبری ایلاممعلم تایید یا رد نمیشود. “
به قلم؛میلاد همتیزاد – دبیر آموزش زبان و ادبیات فارسی
دیگر سخن گفتن از مهمان ناخوانده کمی عجیب بنظر میرسد چون کرونا در حال حاضر کم از میزبان ندارد،ویروسی که شاید حتی بدبین ترین افراد چنین تصور تاریکی از بودن و حضورش نداشتند! اما به هر حال کرونا فراگیر شد و طولی نکشید که رعایت برخی شیوه نامه های بهداشتی تبدیل به تغییر سبک زندگی شد.
آموزش و تربیت رسمی و عمومی و سیستم آموزشی ما هم متناسب با فضای پیش آمده گام هایی را در جهت همسویی با این بختک نحس برداشت،گام هایی که یکی از مهمترین آن ها “زیست بوم آموزشی و دانش آموزی کشور” تحت عنوان “شاد” بود که موضوع اصلی این نوشتار است و در این نوشتار سعی میشود کلامی چند در این خصوص و مسائل دیگر روز آموزش و پرورش به اختصار موضوعاتی بیان شود.
شبکه اجتماعی دانش آموزان
با همه انتقاد ها،ضعف ها کندی ها و مشکلات بنظر یکی از موثرترین و مهمترین کار ها در مقابله با ویروسی که میتوانست سیستم آموزشی را به کل تعطیل کند همین شبکه شاد بود اما باید در خصوص شاد نکاتی مدنظر قرار میگرفت تا کمبودها و اختلال ها به حداقل برسد:
نیاز به وجود تیم پشتیبانی شاد برای کادر آموزشی و اجرایی مدارس باید وزارت آموزش و پرورش و ارتباطات بعنوان متولیان این شبکه تیم پشتیبانی مجربی برای شناسایی و حل فوری مشکلات گزارش شده (فراتر از پشتیبانی فعلی که شاید خیلی از همکاران از وجودش هم بی خبر باشند)تعیین و معرفی کنند.
“تولید محتوای آموزشی” کاری تخصصی است.
باید بپذیریم متناسب با وضعیت معیشتی و اقتصادی خانوار که قطعا فرهنگیان هم تافته جدا بافته از جامعه نیستند،تولید محتوای آموزشی مناسب هم از بعد کمی هم از بعد کیفی نیازمند لوازم و تجهیزاتی است که بعید بنظر میرسد همکاران پرتلاش ما از ابزاری جز گوشی موبایل خود یا رایانه شخصی استفاده کنند و از نظر کیفی هم واقعا با یک دوره ضمن خدمت تولید محتوای آموزشی مناسب محقق نمیشود(اقدامات انجام شده را انکار نمیکنیم اما بشدت ناکافی میدانیم)
وزارت آموزش و پرورش بایستی دوره های تخصصی تری برای آشنایی و بالابردن مهارت همکاران در تولید محتوا برگزار کند و جدای از این ابزار لازم برای همکاران را فراهم کند تا کیفیت مطالب و محتوای آموزشی بالاتر برود که بدین منظور پیشنهاد می شود وزارت در سطح کشور یا ادارات کل استان ها با فروشگاه های تهیه و توزیع کننده گوشی موبایل و لبتاب رایزنی و امضای قرارداد کنند تا این خلا هم رفع شود.
(الان انتظاری نداریم که رایگان به همه کادر آموشی و دانش آموزان موبایل،تبلت،رایانه و…تعلق گیرد فقط پیشنهاد میشود هماهنگی هایی انجام شود تا دسترسی به این ابزارها برا همگی همکاران تسهیل شود و با حفظ شان و کرامت معلمان و خانواده ها لااقل بتوانند بصورت قسطی لوازم مورد نیاز را تهیه کنند)
شبکه اجتماعی دانشآموزی مکمل است نه مبنا.
هر چند توفیق اجباری شد سیستم آموزشی ما هم خواسته یا ناخواسته بیش از پیش وارد فضای مجازی بشود و بنظر اینجانب شاد را کرونا آورد ولی پساکرونا نخواهد برد اما بایستی این نکته مدنظر قرار گیرد شاد در ایده آل ترین حالت ممکن صرفا میتواند مکمل فرآیند آموزشی باشد و نباید مبنای کلی قرار بگیرد و از آسیب های جسمی و روانی موثر بر کادر و دانش آموزان نبایستی غافل شد.
شاد شادروان نشده!
با حداقل مسائل فنی آشنایی داریم شاد نه تنها شادروان نشده و نمره قبولی میگیرد بلکه نمره بالاتر از قبولی میگیرد به شرطی که رفع اختلال ها و اشکال های آن فرسایشی و زمان بر نشود و گرنه همه میدانیم جا به جایی میلیاردی پیام در شبکه شاد در طول روز و بارگذاری مواد آموزشی و دریافت آن ها از نظر دانش فنی،کاربر فعال چندین میلیونی و… اتفاق کمی نیست و شاد را میتوانیم تجلی ما می توانیم در حوزه نرم افزار و زیرساخت پیامرسان بومی(هر چند دانش آموزی) دانست.
سامانه های مورد نیاز خدمات غیرحضوری برای همکاران را سریعتر تکمیل و در دسترس قرار دهید!
با توجه به شرایط خاص و حاد کرونایی متاسفانه همچنان مشاهده میشود برای گرفتن حکم حقوقی فرد بایستی بصورت حضوری به اداره مراجعه کند که واقعا بنظر میتوان با سامانه برخط احکام این تردد ها را از بین برد و در این شرایط لزوم تسریع در انجام این مورد ضروری و منطقی بنظر میرسد.
مشارکت خانواده ها در آموزش، لزوم مراقبت بیش از پیش
میتوان این تیتر را یک توصیه یا هشدار قلمداد کرد،آموزش به شکل مجازی فراگیر شده و فضای مجازی و همان تیغ دو لبه معروف در دستان فرزندان ماست اگر مراقبت و همراهی والدین با دانش آموزان توام نباشد خدایی ناکرده فرصت موجود تبدیل به تهدید و یا آسیب خواهد شد.
معلمان،مظلومان همیشه در صحنه،پاسداران سپاه پیشرفت کشور
حتما شنیدید که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد،کرونا که آمد کسب و کار و زندگی که تحت تاثیر آن دچار تغییر شد و شاد شد چراغ راهنمای سیستم آموزشی خیلی ها با طعنه و کنایه با لبخند و نیشخند از راحتی کارمان میگفتند و همواره مایل بودم چه قبل از کرونا و چه در دوران کرونا پاسخ مناسبی به افرادی بدهم که سختی کار را در مواردی دیگر میدیدند اما حالا به لطف کرونا هر خانواده ای تنها و تنها یک دانش آموز در منزل داشته باشد و اگر فقط کمی تامل کند می داند و می فهمد یک معلم چگونه باید در آن واحد چند ده دانش آموز را کنترل کند و هم کار آموزشی و تربیتی خود را انجام دهد.
براستی فرهنگیان به دنبال جدل با هیچ شغل و عنوانی نیستند و بروز گلایه هایشان صرفا به خاطر ناحقی های ناروایی است که در حقشان بیان میشود معلمانی که از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی افسران سپاه پیشرفت کشور خوانده می شوند و در تاریکی حکومت کرونا چراغ دانایی را برافروخته اند و شده اند مدافعان علم و دانش از منظر سایر مسئولان و جامعه و در مقام عمل هم همینطورند؟
شاید برای خودتان هم پیش آمده باشد بعد از زمان کلاس یا حتی ایام تعطیل به معلم پیام داده باشید و معلم هم پاسخ داده باشد،واقعا هر شغل و کارمند دیگری زمانی که زمانبدی حضورش تمام شد پاسخگوی ارباب رجوعش حتی در ایام تعطیل بوده یا هست؟
اصلا اجازه میدهد شماره تماسش به عنوان جزیی از حریم خصوصی اش دست هر کسی باشد؟
رفتار معلمان را با برخی مشاغل در این شرایط بسنجید،متوجه تفاوت شدید؟
برای قضاوت بعدی در خصوص راحتی معلم ها حتما این تفاوت را به خاطر داشته باشید.
انتهایپیام/
ثبت دیدگاه