اکبر غلامی-کنشگر فرهنگی واجتماعی چرداول؛ تمدن زمانی آغاز شد که بشر به جای پرتاب سنگ به سوی دیگران کلمه را پرتاب کرد.
ادبیات زبانی وکلامی پدیده ای اجتماعی ومختص انسان متمدن امروز است.کلمات از سویی دارای کارکرد باز دارندگی اجتماعی و ابزاری برای خیر پراکنی ومحبت آفرینی در جامعه می باشند واز سویی دیگر کلمات می تواند ابزار نفرت پراکنی ولجن پراکنی عداوت اجتماعی وبین فردی در جامعه باشند.
خشونت محصول زندگی اجتماعی و ارتباطی در دنیای امروز است زیرا خشونت فقط در اجتماع نمود دارد در حالی که در طبیعت تنها نمود خشونت به صورت تخریب فیزیکی ودر میان حیوانات نمود آن درد ورنج است.
خشونت نتیجه باز تعریف پدیده ها بر مبنای خود مداری وتعصب وشخصی سازی است.
انسانها در مقابل تخریب وحمله فیزیکی می توانند سپر اندازند وپناه گیرند ولی در مقابل حمله و پرتاب کلمات روح و روان انسانها عریان و به شدت بی پناه و آسیب پذیر است. از سنگ ها وتیرها می شود فرار کرد ولی از کلام ها وزبان ها ونوشتار وتوهین ها وبرچسب ها وانگ ها نمی توان فرار کرد.
جامعه صالح جامعه ای است که در آن حداکثر آزادی فردی وحداقل خشونت بین فردی حاکم است.
خشونت بد ترین پدیده انسانی است زیرا نتایج پژوهش ها نشان می دهد مهار خشونت با خشونت و رفتارهای پلیسی امکان پذیر نمی باشد زیرا انسانها بر اساس تعلقات گروهی وقومی وگرایشات خود سخن می گویند و دوست دارند بر حسب واژگان واصطلاحات خودشان در باره آنها و نیزدر باره دیگران سخن بگویند .
خشونت کلامی باز توصیف دیگری به صورت تحقیر آمیز است لذا ریشه مفهومی و زبانی دارد و در روابط فیزیکی وعالم حیوانی معنا ندارد انچه در روابط طبیعی رخ می دهد “تخریب” است وانچه در روابط حیوانی رخ می دهد “درد ورنج”است – اگر چه رنج ودرد پدیده مشترک انسان وحیوان است اما خشونت کلامی وتحقیر پدیده ای صرفا انسانی است.
لذا برای حذف خشونت در جامعه انسانی باید انسانها از مطلق نگری قومی وقبیله ای وحزبی دوری نمایند وگمان نکنند که فقط اعتقادات آنان با واقعیت مطابقت دارد و در نتیجه دیدگاهای دیگران را مسخره وبی ارزش بپندارند زیرا باز توصیف دیدگاه دیگران همراه با تحقیر منشا خشونت است.
لذا اعمال نگرش عمل گرایانه و روا داشتن تردید در باورهای اجتماعی افراد وجایز شمردن نقادی وطعن ورزی ومدارای اجتماعی با افکار مخالف استراتژی مناسبی در همبستگی اجتماعی وپرهیز از خشونت است.
امروز که جامعه سیاسی فرهنگی واجتماعی ایران تجربه دو قطبی وحتی چند قطبی را تجربه می کند راهبرد تقوی وخویشتنداری ومدارای کلامی وزبانی در مناسبات بین فردی ودرون مللی وبین المللی لازم و ضروری به نظر می رسد.وامنیت فردی واجتماعی را برای افراد واجتماع باز تولید می نماید.بنابراین زیبا سخن بگوییم وزیبا ومحترمانه واژگان را در مناسبات اجتماعی به کارببریم .فراموش نکنیم جنگهای خونین وصلح های تمدن ساز ایده هایی بود ند که ابتدا در ذهن وسپس در کلمات سکنا گزیدن وبه بشر زحمت ها وآرامش ها بخشیدند.
ثبت دیدگاه