نظام تعلیم و تربیت رژیم صهیونیستی هم رو به سقوط است.

 

به گزارش ایلام معلم  به نقل از هاکریا ۲۰۴۰ و به نقل از جروزالم پست، کیفیت آموزش به نیمی از دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان در اسرائیل با استانداردهای جهان سوم برابری می‌کند؛ کیفیت آموزش به دانش‌آموزان عرب اسرائیلی از این حد نیز پایین‌تر است.

در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید در اسرائیل، موسسه تحقیقات اقتصادی اجتماعی Shoresh در “برنامه گزارش آموزشی” خود نوشت که دانش‌آموزان مدارس راهنمایی و دبیرستان اسرائیل در آزمون‌های استاندارد جهانی ریاضیات و علوم، پایین‌ترین جایگاه را در جهان توسعه‌یافته به خود اختصاص داده‌اند.

گزارش این موسسه که براساس تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور «دن بن دیوید» از دانشگاه تل‌آویو (بنیان‌گذار و رئیس Shoresh) تهیه شده است،

نشان می‌دهد  که در میان ۲۵ عضو OECD، اسرائیل پایین‌ترین رتبه را داشته است؛ میانگین امتیاز دانش‌آموزان راهنمایی اسرائیل ۲۹۱ و میانگین نمرات بالاترین کشور (ژاپن) ۳۶۹ بوده است.

علاوه بر این، براساس گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، اسرائیل با وجود داشتن سال تحصیلی طولانی‌تر (۶ روز در هفته و ۲۱۹ روز در سال) نسبت به کشورهای توسعه‌یافته (به‌طور میانگین کمتر از ۲۰۰ روز)، پایین‌ترین نمرات را در استانداردهای آموزشی این سازمان کسب کرده است.

بن دیوید به این موضوع اشاره کرد که نیمی از دانش آموزان اسرائیل، خدمات آموزشی جهان‌سومی دریافت می‌کنند؛ علاوه بر دانش‌آموزان حریدی [که براساس مذهب و اعتقادات، ریاضی و علوم یاد نمی‌گیرند]، دانش‌آموزان عرب نیز از ارائه ابزارها و تأمین شرایطی که موجب پیشرفت آن‌ها شود، محروم هستند.

گفتنی است آموزشی که اسرائیل به کودکان عرب‌زبان ارائه می‌کند، پایین‌تر از استانداردهای بسیاری از کشورهای جهان سوم است؛ در آزمون‌های بین‌المللی، دانش‌آموزان عرب اسرائیلی نسبت به دانش‌آموزان سایر کشورهای مسلمان، نمرات پایین‌تری را کسب می‌کنند.