شرایط تأمین معلم در مناطق پرتراکم و صعب‌العبور با استفاده از بخش خصوصی

به گزارش ایلام معلم،مرضیه گرد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درخصوص خرید خدمات آموزشی از مدارس غیردولتی در سال تحصیلی آینده اظهار کرد: وزارت آموزش‌وپرورش سال تحصیلی آینده خروجی‌های دانشگاه فرهنگیان را در استان‌های مختلف به مدارس وارد خواهد کرد و امیدواریم براین اساس نیازهای مربوط به کمبود معلم تامین شود.

وی افزود: با توجه به افزایش جمعیت دانش‌آموزان در دوره ابتدایی و بازنشستگی تعدادی از معلمان ممکن است در برخی استان‌ها با کمبود معلم مواجه شویم و برای رفع آن نیاز به حمایت و پشتیبانی بخش خصوصی است.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش گفت:‌ ما اعلام آمادگی می‌کنیم در شرایطی که مدارس برخی نقاط کشور فاقد معلم باشند، از طریق مدارس غیردولتی و به کارگیری نیروی انسانی، کمبود معلم در مدارس را جبران خواهیم کرد.

گرد با اشاره به اینکه معمولاً در مناطق مرزی، مهاجرپذیر و مناطق صعب‌العبور نیروهای رسمی آموزش‌وپرورش را کمتر شاهد هستیم، عنوان کرد: در کنار مدارس غیردولتی می‌توانیم با استفاده از آموزش افراد تحصیلکرده و بومی مناطق مطابق قانون تاسیس مدارس غیردولتی به تامین معلم مورد نیاز آموزش وپرورش اقدام کنیم.

وی بیان کرد: نحوه خرید خدمات آموزشی از مدارس غیردولتی به نیاز مناطق مختلف کشور بستگی دارد چرا که در برخی مناطق افزایش آمار جمعیت دانش‌آموزی را شاهد هستیم. پس از ساماندهی نیروی انسانی، در برخی مناطق که تراکم دانش‌آموزی بالاست و کلاس‌های درس شلوغ است می‌توان تعدادی از دانش‌آموزان را به مدارس غیردولتی در همان اطراف اعزام کرد.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: در برخی استان‌های محروم نیز می‌توان با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، نیروی انسانی مورد نیاز مدارس دولتی را تامین کرد در حقیقت اگر آموزش‌وپرورش به معلم احتیاج داشته باشد ما آمادگی اعزام معلم را داریم. علاوه بر هنرستان‌های دولتی، تمایل داریم از هنرستان‌های غیردولتی نیز خرید خدمات آموزشی داشته باشیم یا دانش‌آموزان را به آنجا هدایت کنیم.

گرد افزود: در شهرستا‌ن‌های استان تهران و استان البرز مشکلاتی برای تامین معلم وجود دارد که می‌توان خرید خدمات آموزشی را اجرا کرد البته باید توجه داشت اولویت نخست استفاده از نیروهای دولتی و رسمی آموزش‌وپرورش است، در مرحله دوم استفاده از نیروهایی که مازاد ساعت تدریس دارند و در مرحله سوم اگر باز هم کمبود معلم وجود داشت خرید خدمات آموزشی را اجرا خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه در برخی مناطق دختران دانش‌آموز معلم زن ندارند، عنوان کرد: چون آموزش دختران برای ما اهمیت دارد می‌توانیم با خرید خدمات آموزشی در مناطق محروم کشور برای دختران دانش‌آموز، معلم زن تأمین کرد و این معلمان نیز از افراد بومی همان منطقه هستند که آنها را شناسایی کرده و پس از آموزش به کلاس‌های درس می‌روند.